e-commerce

Czy sklep internetowy z odzieżą to dobry pomysł na własny biznes?

Masz dość nudnej pracy na etacie i interesujesz się branżą fashion? Zamiast marnować życie w korporacji albo cierpieć z powodu niskich, niesatysfakcjonujących zarobków w małej firmie, możesz otworzyć własny sklep internetowy i promować marki odzieżowe, które uwielbiasz. Nie wiesz, jak otworzyć sklep internetowy z odzieżą? Jakie cechy i umiejętności decydują o sukcesie w branży e-commerce i co warto wiedzieć, zanim zaczniesz sprzedawać ubrania w sieci? Rozwiejemy Twoje wątpliwości!

E-sklep nie dla każdego!

Na początku powiedzmy sobie wprost: uruchomienie własnego sklepu internetowego wiąże się z ogromną, często też żmudną pracą. Życie szybko zaś weryfikuje, kto ma predyspozycje, by móc samodzielnie założyć i rozwinąć e-biznes. Kto zatem ma szansę odnieść sukces sprzedażowy i zyski w handlu odzieżą? W e-commerce, tak jak w każdym innym biznesie, zwycięstwo zależy od kilku czynników, takich jak:

  • przemyślana strategia budowania marki,
  • starannie opracowany biznesplan z pogłębioną analizą konkurencji i niszy rynkowej,
  • konsekwencja w działaniu, rzetelna obsługa klientów,
  • stałe udoskonalanie sklepu pod kątem doświadczeń i potrzeb klientów (UX Design).

Branża modowa jest bardzo specyficzna, w której każdy fałsz, nieznajomość marek, produktów, materiałów i aktualnych trendów szybko powoduje spadek konkurencyjności firmy. Jako właściciel sklepu z odzieżą powinieneś więc wciąż poszukiwać nowych modowych inspiracji, by dać swoim klientom coś więcej, niż oferują Twoi najwięksi konkurenci. Musisz wykazywać się na co dzień odpornością na stres, komunikatywnością i kreatywnością – dzięki tym kompetencjom masz szansę zaistnieć w stale rozrastającej się dżungli e-butików.

Własny sklep online – dlaczego warto go otworzyć?

Jeśli masz gotowy pomysł na biznes e-commerce i wiesz, jak promować dany produkt, możesz osiągnąć naprawdę spektakularne sukcesy! Dlaczego warto rozważyć prowadzenie sklepu internetowego? Lista potencjalnych korzyści jest imponująca:

  • proporcjonalnie do podejmowanych działań masz szansę osiągać coraz wyższe zyski, co przekłada się na jakość i komfort Twojego życia,
  • robisz to, co lubisz i wciąż się rozwijasz poprzez uczestnictwo w modowych eventach, targach i na pokazach mody,
  • samodzielnie decydujesz o długości swojego dnia pracy i planujesz rozkład dnia według własnych potrzeb,
  • możesz stworzyć miejsca pracy innym ludziom, przyjaciołom, rodzinie,
  • wciąż poznajesz nowych ludzi i zdobywasz najświeższą wiedzę branżową.

Warto odważyć się na założenie sklepu internetowego z odzieżą damską, dziecięcą lub męską, jeśli lubisz doradzać innym w wyborze modnych stylizacji na różne okazje. Przywiązujesz wagę do szczegółów i zależy Ci na tym, by Twoi potencjalni klienci mieli dostęp do najciekawszych produktów branży fashion? Prowadząc własny e-sklep, masz nieskończone możliwości, by móc się realizować we własnym biznesie i poprzez stały kontakt z drugim człowiekiem.

Pomysł na biznes – jak dobrze zacząć?

Od czego najlepiej zacząć sprzedaż w Internecie? Jak założyć sklep internetowy krok po kroku? Zastanów się najpierw, co chcesz sprzedawać i komu. Określ swoją grupę docelową i zacznij działać.

Jak założyć sklep internetowy – krok po kroku

  1. Oszacuj koszty rozruchu swojej firmy (są to wydatki związane z uruchomieniem strony sklepu, aplikacji mobilnej, zakupem towaru itd. – uwzględnij co najmniej 3-miesięczny zapas gotówki na bieżące wydatki).
  2. Nawiąż współpracę z brokerem kurierskim lub firmą przewozową (pamiętaj o tym, że firmy kurierskie oferują zwykle atrakcyjne stawki i usługi w ramach umów długoterminowych),
  3. Gdy Twój sklep będzie już gotowy, przygotuj kampanię marketingową, by dotrzeć do pierwszych potencjalnych klientów.

Licz się z opiniami klientów

Kiedy uruchamiasz własny sklep internetowy, licz się z tym, że wraz z pierwszymi, sfinalizowanymi transakcjami otrzymasz różne komentarze, uwagi i sugestie. To bardzo ważny etap w rozwoju każdego e-biznesu. Każdy rodzaj feedbacku i uwzględnienie doświadczeń użytkowników sklepu pozwala Ci bowiem ukształtować najlepszą ofertę oraz funkcjonalności, które cenią Twoi klienci. Bagatelizowanie cudzych opinii (dotyczących na przykład metody płatności lub oferowanego asortymentu) dla wielu sklepów kończy się sprzedażową porażką i utratą pozytywnego wizerunku, zanim na dobre zaistniał w świadomości odbiorców.

Celowanie w konkretny asortyment – czy to pomysł na sukces w e-commerce?

Czy lepiej sprzedawać odzież kompleksowo i bez podziału na marki, czy płeć, czy może bardziej przyszłościowe jest ukierunkowanie sprzedaży na jeden brand odzieżowy? Na to pytanie nie ma jednej, łatwej odpowiedzi, ponieważ sukces sklepów internetowych zależy od wielu innych elementów, na przykład od przyjętych strategii marketingowo-sprzedażowych oraz sposobów, w jaki twórca sklepu odnosi się do wybranych potrzeb konsumentów.

Rynek e-commerce oferuje wiele gotowych rozwiązań tym inwestorom, którzy nie mają pomysłu na promocję marki własnej. Jeśli nie chcesz marnować kapitału i czasu na budowanie własnej marki, możesz skorzystać z opcji, jaką są franczyzy odzieżowe. W ramach franczyzy sprzedawca korzysta z know-how globalnych lub lokalnych marek, a jedyne, co musi dać od siebie, to pełne zaangażowanie i budżet na start. Prowadzenie własnego sklepu internetowego pod szyldem znanej marki może znacząco ułatwić budowanie społeczności lojalnych konsumentów.

Nowoczesne kanały sprzedaży odzieży dostępne dla każdego

W dzisiejszych czasach każdy może założyć sklep internetowy z odzieżą – czy to się opłaca? Osoby zmotywowane i posiadające podstawy technik sprzedaży i marketingu online mogą osiągnąć naprawdę satysfakcjonujące zarobki. Branża e-commerce bardzo dynamicznie się rozwija, a wraz z nią nieskończenie wiele możliwości komunikacji marketingowej i form promocji produktów, takich jak: odzież, obuwie czy dodatki.

Zwróć uwagę na to, w jaki sposób pandemia 2020-2022 pokazała prawdziwą siłę e-commerce! Coraz więcej sprzedawców, którzy dotąd handlowali jedynie w sklepach stacjonarnych, zaczęło przenosić sprzedaż do sieci. Nawet najbardziej oporni sprzedawcy ubrań, sceptycznie podchodzący do wszelkich nowinek technicznych, znaleźli swoją niszę sprzedażową w kanałach typu: Facebook, Instagram, YouTube czy TikTok. Okazało się, że można sprzedawać lokalnie i globalnie, nie mając nawet własnej strony internetowej! Jeśli więc jesteś osobą kreatywną, która nie waha się na prezentować odzież i inne produkty, masz duże szanse powodzenia w e-biznesie.

Platformy społecznościowe a sprzedaż odzieży w sklepie internetowym

Zanim Internet zrewolucjonizował naszą rzeczywistość, sprzedawcy branży fashion próbowali pozyskać klientów reklamą radiową, prasową i telewizyjną. Jeszcze 3 dekady temu nikomu nie przyszłoby do głowy, że można promować ubrania, wykorzystując do tego sieć kontaktów społecznościowych. Obecnie każdy właściciel e-biznesu może tworzyć spersonalizowane komunikaty i reklamy w social mediach, co ułatwia proces pozyskiwania klienta i zdobywanie jego zaufania. Co więcej, nie trzeba wydawać fortuny, by za pomocą Internetu i aplikacji społecznościowych dotrzeć i komunikować się z docelową grupą odbiorców na całym świecie. Możliwość promowania brandów odzieżowych w mediach społecznościowych z pewnością ułatwia pozyskanie szerokiego grona odbiorców i osiągnięcie wzrostów sprzedażowych.

Nowoczesny sklep internetowy z odzieżą nie powinien funkcjonować w oderwaniu od mediów społecznościowych. Jeśli więc czujesz się jak ryba w wodzie, komunikując się z ludźmi poprzez Messengera, Instagrama czy LinkedIn, masz duże szanse na to, by odnieść sukces i skutecznie wypromować swoje produkty. Przenosząc działania marketingowe do social mediów, zyskujesz lepszy kontakt z konsumentami, którzy chętnie komunikują się z Tobą zarówno przed- jak i po dokonaniu zakupu, tym samym oceniając Twój asortyment, co może wpłynąć na zakupy innych osób.

Sklep internetowy z odzieżą – czy się opłaca?

Kobiety coraz częściej robią zakupy w sieci i uwielbiają polować na okazje zakupowe. Gigantyczną popularnością cieszą się zarówno markowe sklepy internetowe (Zalando, Modivo, Domodi itd.), jak i platformy typu Vinted czy Allegro, na których spotykają się sprzedawcy i kupujący. Sklep z modą, szczególnie damską może więc okazać się strzałem w dziesiątkę, jeśli masz konkretną wizję i chcesz zaproponować paniom coś, czego nie ma Twoja konkurencja (na przykład: unikatowe kolekcje odzieży albo atrakcyjne rabaty).

Pamiętaj jednak, że w przypadku sklepów odzieżowych musisz się liczyć z częstymi zwrotami, co dla niektórych jest problematyczne. W przypadku ubrań, które kupujący przymierza dopiero w domu, jest to normalne. Z tego powodu musisz pamiętać przede wszystkim o dobrej współpracy ze sprawdzoną firmą kurierską.

Sklep internetowy z odzieżą damską jak założyć?

Jak założyć e-sklep z odzieżą dla pań? W pierwszej kolejności wybierz zaufanych dostawców i upewnij się, że asortyment, który chcesz sprzedawać, pochodzi z legalnych źródeł. Musisz bowiem wiedzieć, że rynek odzieżowy nieustannie zalewają tanie, niskiej jakości ubrania podrabiane – a Ty sprzedając je, ponosisz pełną odpowiedzialność cywilną jako sprzedawca.

Gdy masz już zakontraktowane dostawy i umowę z firmą kurierską, zatroszcz się o wygląd sklepu. Kobiety zwracają szczególną uwagę na aspekty wizualne, dlatego Twoja strona zakupowa lub aplikacja na smartfona powinna być atrakcyjna i przejrzysta. Zwróć uwagę na dobór kolorystyki, fontów, zdjęć. Starannie opisz swój asortyment i przypisz produkty do różnych kategorii, by klientki mogły je intuicyjnie wyszukać.

Podsumowanie

Jak widzisz, własny sklep internetowy z odzieżą może przynieść Ci finansowy i wizerunkowy sukces. Aby jednak móc rozpocząć karierę w branży e-commerce, musisz wykazać się kreatywnością, operatywnością i zaistnieć w mediach społecznościowych.