sprzedawanie w internecie

Sprzedawanie w Internecie – pomysły i porady

Własny sklep internetowy to marzenie wielu ludzi, jednak tylko nieliczni mają odwagę rozpocząć przygodę z e-biznesem. Część osób rezygnuje z tego pomysłu już na etapie wybierania rodzaju asortymentu! Tymczasem zakupy online zyskują coraz większą popularność na całym świecie, a branża e-commerce każdego roku notuje miliardowe wzrosty przychodów firm, działających lokalnie i globalnie. Szukasz inspiracji i wskazówek, co warto wiedzieć na temat sprzedaży online? Ciekawi Cię, co się sprzedaje w Internecie? Oto garść praktycznych porad i pomysłów!

Z czym otworzyć sklep internetowy? Sprawdzone inspiracje!

Chcesz założyć własny sklep online, ale nie wiesz, w jaki asortyment celować i czego szukają klienci w Internecie? Skąd czerpać wiedzę na temat najnowszych zakupowych trendów? Cennym źródłem inspiracji dla początkujących inwestorów są ogólnodostępne portale sprzedażowe typu Allegro, AliExpress, czy Amazon. Przeglądając różne oferty, dostępne na tych stronach (i w aplikacjach), możesz łatwo wychwycić, co najchętniej kupują konsumenci.

Inspirującym źródłem wiedzy na temat potrzeb klientów są media społecznościowe. Zapisz się do różnych grup tematycznych na Facebooku, oglądaj wartościowe vlogi na YouTube i wpisy influencerów na Instagramie. Szukaj własnej pasji i niszy rynkowej, mając na uwadze istniejące oferty w konkurencyjnych sklepach internetowych.

Co najlepiej sprzedaje się w Internecie? Oto najpopularniejsze branże!

Z czym najlepiej otworzyć sklep internetowy? Jak stworzyć dochodowy sklep internetowy? Te pytania zadają sobie wszyscy nowicjusze, którzy chcą spróbować swoich sił w e-handlu. Co zatem warto sprzedawać w sieci? Istnieje zestaw produktów tak zwanego niskiego ryzyka, chętnie wybieranych ze względu na niskie koszty zakupu i wysyłki. Są to między innymi:

  • ubrania,
  • meble do samodzielnego składania,
  • zabawki,
  • kosmetyki,
  • książki (w formie papierowej, audiobooki i e-booki),
  • sprzęt RTV,
  • komputery, laptopy, telefony komórkowe, akcesoria do sprzętu IT.

Branże, które zyskują na popularności w ostatnich latach

Coraz większym zainteresowaniem klientów e-sklepów cieszą się również suplementy diety, wszelkie leki bez recepty, ale przede wszystkim żywność. Wiele osób woli kupować produkty spożywcze w sieci, ponieważ dzięki temu mogą zaoszczędzić czas. Dużą popularnością cieszy się również sprzedaż zdrowej żywności.

Ryzykowna sprzedaż w Internecie

Każdego roku w Polsce upadają setki sklepów internetowych, którym nie udało się dostosować do wymagań stale zmieniającego się rynku. Część takich biznesów stanowią firmy ukierunkowane na sprzedaż produktów:

  • niszowych,
  • produkowanych na zamówienie,
  • importowanych z najbardziej odległych zakątków świata.

O jakich produktach mowa? Mogą to być na przykład: meble na wymiar, ubrania szyte według indywidualnych projektów albo inne artykuły, skierowane do wąskiej grupy koneserów (cygara, antyki, wyroby rękodzielnicze). Zwróć uwagę na to, jak szybko znikają w wynikach wyszukiwania strony internetowe sprzedające wyroby małych manufaktur, biżuterii hand-made czy luksusowych, kosztownych gadżetów.

Zasada jest więc prosta: im węższe jest grono odbiorców oferty, tym wyższe ryzyko, że bez profesjonalnej reklamy sklep internetowy upadnie już w pierwszym roku funkcjonowania.

Oczywiście nie oznacza to, że nie warto stawiać na te sektory. Należy jednak pamiętać, iż prowadzenie ich będzie trudniejsze i wymaga dokładnej analizy.

e-commerce

Poznaj modele sprzedażowe w e-commerce

Założenie i prowadzenie własnego biznesu w sieci jest obecnie prostsze, niż mogłoby się wydawać. Do wyboru masz bowiem różne modele funkcjonowania firmy.

  1. Własny magazyn i pracownicy

Jeżeli stawiasz na kapitał własny, posiadasz powierzchnię magazynową i ludzi do obsługi zamówień, możesz śmiało zdecydować się na samodzielne prowadzenie sklepu internetowego. Działasz wówczas w pełni autonomicznie i niezależnie od nikogo (dźwigasz jednak na swoich barkach cały proces logistyczny, od momentu złożenia zamówienia po jego realizację i wysyłkę).

  1. Outsourcing usług logistycznych

Martwisz się, że nie masz odpowiedniego zaplecza w postaci magazynu? Nie stać Cię na specjalistyczne maszyny pakujące, wózki widłowe i na zatrudnienie ekipy ludzi do obsługi zamówień?

Możesz wesprzeć swój biznes, posiłkując się usługami outsourcingowymi, takimi jak:

  • fulfillment (jest to kompleksowa obsługa logistyki zamówień w sklepie online, od momentu sfinalizowania transakcji po wysyłkę paczek i obsługę zwrotów),
  • dropshipping (w tej opcji masz do dyspozycji zewnętrzny magazyn, z którego przesyłki są wysyłane bezpośrednio do konsumentów).

Outsourcing usług logistycznych w e-commerce sprawia, że sprzedaż internetowa staje się prostsza. Ponadto, dzięki temu rozwiązaniu Twoje sklepy internetowe mogą bardzo szybko się rozwijać bez dodatkowych nakładów finansowych, związanych z budową biur, magazynów czy z zakupem sprzętu.

Jak zacząć sprzedawać w Internecie?

Szukasz podpowiedzi, jak otworzyć własny sklep internetowy? W sieci znajdziesz tysiące wartościowych wpisów i poradniki dla początkujących inwestorów. Od czego zacząć?

  1. Przygotuj biznesplan

Zanim otworzysz swój biznes, musisz przygotować odpowiedni biznesplan, który uwzględnia plan działania.

  1. Stwórz własną witrynę online

Gdy masz już pomysł, kapitał początkowy i 100% pewności, że chcesz mieć swój własny e-biznes, stwórz atrakcyjną stronę internetową. Skorzystaj z usług wyspecjalizowanej, zaufanej firmy, która stworzy projekt sklepu na podstawie Twoich wytycznych.

  1. Zarejestruj działalność

Nie możesz zapomnieć również o tym, że zanim zaczniesz sprzedawać w Internecie, to Twoja działalność musi zostać zarejestrowana, aby wszystko było legalne.

  1. Przygotuj odpowiedni content

Zanim rozpoczniesz kampanię marketingową i zaprezentujesz swoją ofertę, zatroszcz się o to, by na stronie Twojego sklepu znalazły się wartościowe opisy kategorii, produktów (lub usług). Nie wiesz, jak pisać, by nowa strona dobrze się pozycjonowała w wynikach Google`a? Zaangażuj do pomocy SEO-wca i copywritera, czyli specjalistów do spraw contentu, który przygotują wartościowe treści. Wybierz wysokiej jakości zdjęcia, by konsumenci mogli dokładnie zapoznać się z Twoim asortymentem.

Jak zdobywać klientów w sklepie internetowym?

Kiedy Twoja strona internetowa (lub aplikacja sprzedażowa) przeszła pozytywnie fazę testów, rozpoczynasz kampanię informacyjno-promocyjną. W branży e-commerce niełatwo jednak przyciągnąć uwagę i zdobyć zaufanie potencjalnych klientów. Zanim wydasz jakiekolwiek pieniądze na reklamę swojego e-biznesu, stwórz personę, czyli wzorzec Twojego klienta. Persona stanowi zbiór informacji na temat oczekiwań, stylu życia i gustów określonej grupy ludzi. Po co tworzyć persony dla sklepów? Odpowiedź jest prosta: dzięki nim sprzedaż online jest bardziej precyzyjna, a oferowane produkty lepiej wpisują się w potrzeby klienta.

 e-commerce

Analiza branży? Skorzystaj z odpowiednich narzędzi!

Poszukując odpowiedzi na pytanie: kim jest Twoja persona, stworzysz jednocześnie grupę (lub grupy docelowe) i zrozumiesz, do kogo i dlaczego chcesz kierować swoją ofertę. Skorzystaj z narzędzi, takich jak:

  • Google Analytics,
  • Google Trends,
  • Menadżer reklam Facebook.com.

Powyższe narzędzia pomogą Ci możliwie jak najdokładniej ustalić, kim są Twoi odbiorcy. A jakimi kanałami dotrzeć do klientów? Oczywiście nie warto celować reklam na oślep i umieszczać ich na wszystkich, ogólnodostępnych portalach. Część klientów chętniej korzysta bowiem z Facebooka, YouTube lub Instagrama, inni zaś w ogóle nie posiadają konta w mediach społecznościowych. W sprzedaży online musisz wykazać się elastycznością i rozwagą – dobieraj kanały dotarcia do klienta w taki sposób, by nie tracić czasu ani pieniędzy na nieefektywne działania.

Jak sprzedawać w Internecie? Oto 5 kroków do własnego sklepu internetowego

Jeśli chcesz z sukcesem sprzedawać online różne produkty lub usługi, musisz zdobyć zaufanie i zainteresowanie klientów. Jak to zrobić? Od początku funkcjonowania Twojego sklepu internetowego dbaj o to, by w sieci pozostał ślad po każdej pomyślnie zakończonej transakcji. Wprowadź system rekomendacji i każdorazowo proś klienta o pozostawienie opinii w Google, na stronie Twojego sklepu lub w recenzjach na platformach sprzedażowych. Każda pisemna ocena Twoich produktów i usług jest cennym źródłem informacji dla nowych gości, którzy nie dokonywali jeszcze u Ciebie zakupów.

Jak sprawić, by biznes internetowy się rozwijał, a dochody stale rosły? Oto kilka praktycznych wskazówek:

  1. Monitoruj rynek e-commerce na bieżąco, obserwuj trendy (poświęć minimum kwadrans dziennie na badanie działań konkurencji).
  2. Korzystaj z narzędzi analitycznych, by wiedzieć, które podstrony w Twoim e-sklepie działają prawidłowo, a które wymagają zmian.
  3. Testuj funkcjonalność swojej strony – spadek sprzedaży i porzucone koszyki mogą oznaczać, że klienci mają problemy techniczne z obsługą strony lub, na przykład, nie odpowiadają im dostępne formy płatności.
  4. Stwórz szeroki wybór form dostawy przesyłek (Paczkomat InPost, Paczko Punkty, dostawy kurierskie do domów lub firm itd).
  5. W codziennej pracy wykorzystuj media społecznościowe do komunikacji z potencjalnym klientem.

Czym jest marketing internetowy?

Nie ma mowy o skutecznej sprzedaży internetowej bez przemyślanej strategii marketingowej. Jako właściciel e-sklepu powinieneś więc zgłębić pojęcie, jakim jest marketing online i dowiedzieć się więcej na temat:

  • kanałów nowoczesnej sprzedaży,
  • form komunikacji z odbiorcą (użytkownikiem komputerów i urządzeń mobilnych),
  • analityki biznesowej.

Znajomość podstaw marketingu internetowego pozwoli Ci skutecznie promować Twoją ofertę i wyróżnić się na tle konkurencji. Musisz bowiem wiedzieć, że obecnie działania marketingowe w sieci obejmują wiele różnych aspektów, takich jak między innymi:

  • marketing treści (Content Marketing),
  • pozycjonowanie (SEO),
  • e-mail marketing,
  • reklamy w mediach społecznościowych (Facebook Ads)
  • reklamy w Google (Google Ads).

Im lepiej dobierzesz formę komunikacji z odbiorcą, tym większe masz szansę na zadowalające zyski i świetną sprzedaż w Twoim sklepie internetowym.

Podsumowanie – pomysł na sklep internetowy

Teraz już wiesz, jak przygotować się do sprzedaży internetowej. Pamiętaj, aby opracować dokładny biznesplan. Następnie należy przeanalizować za i przeciw działania w sieci. Nie zapominaj również o doborze interesującej Cię i przyszłościowej branży. Gdy już wszystkie sprawy formalne będziesz mieć za sobą, to czas na marketing i sprzedaż. Powodzenia!