zakupy spożywcze online

Fulfillment Polska

Co to jest Fulfillment i jakie daje korzyści?

Trend w kierunku przenoszenia się sprzedaży do sieci nie jest nowy, ale pandemia koronawirusa wyraźnie go przyspieszyła. Powstało wiele nowych ecommerce, wiele sklepów stacjonarnych przeniosło swój biznes do internetu, a w już istniejących wzrosła sprzedaż. Wielu przedsiębiorczych Polaków pewnie rozważa możliwość prowadzenia biznesu w branży ecommerce, która radzi sobie wyjątkowo dobrze, mimo kryzysu gospodarczego. Jeżeli jesteś jednym z nich, to pamiętaj jak bardzi na dobre funkcjonowanie twojego sklepu online wpłynie logistyka. Jednym z najdogodniejszych rozwiązań logistycznych dla ecommerce jest Fulfillment.

E-commerce podczas epidemii

Właściciel firmy Amazon (jeśli nie wiecie: to najstarszego i największego sklepu internetowego) w tym roku stał się najbogatszym człowiekiem na świecie. Nikt inny nie skorzystał tyle na pandemii, przez którą klienci – z konieczności czy z ostrożności – przenieśli się z zakupami do sieci. W Polsce e-handel także zyskał wielu klientów. Jak ujawnia Shoper – platforma do obsługi sklepów internetowych – z usług niektórych typów sklepów internetowych korzystaliśmy w marcu i kwietniu 2020 nawet dwa razy częściej niż rok wcześniej. A z usług firm sprzedających żywność on-line nawet cztery razy częściej. Wzrost ten przekroczył nawet najśmielsze oczekiwania firm e-handlowych.

Fulfillment – ułatwienie w logistyce dla e-commerce

Wydaje się, że to dobry okres na zakładanie sklepów internetowych, trzeba jednak pamiętać, wiąże się to z licznymi skomplikowanymi zadaniami. Fulfillment to rozwiązanie logistyczne znacznie upraszczające prowadzenie sklepu. Jest to kompleksowy system outsourcingu zadań logistycznych, który zdejmuje z korzystającego z Fulfillmentu sklepu odpowiedzialność za organizowanie logistyki sprzedaży, pozwalając na skupienie się na obsłudze klientów i promocji marki. Dzięki ekonomii skali Fulfillment pozwala też na obniżenie kosztów logistyki. Fulfillment dla e-commerce obejmuje:

Odbiór dostaw i przyjęcie towaru

Operator współpracujący ze sklepem internetowym przyjmuje towary do swojego magazynu wprost od producenta czy hurtownika. Zostają one przyjęte na stan magazynowy i od razu udostępnione do sprzedaży w sklepie, który nie musi mieć własnej powierzchni magazynowej.

Magazynowanie

Operator dysponuje rozbudowaną infrastrukturą magazynową, którą wykorzystuje do przechowywania produktów oczekujących na sprzedaż. Mając dostęp do większych powierzchni magazynowych niż pojedynczy sklep, może dostosowywać się elastycznie do zmieniającej sytuacji. Ogranicza to ponoszone przez klientów koszty adaptacji czy utrzymywania rezerw magazynowych.

Kompletację zamówień

System informatyczny sprzedawcy automatycznie przekazuje informacje dotyczące zamówień złożonych w sklepie internetowym do systemu operatora, dzięki czemu jego pracownicy mogą natychmiast zacząć ich kompletowanie zamówienia ściągając produkty z półek i przystępując do ich pakowania. Sprawna logistyka wewnętrzna (np. odpowiednie rozmieszczeni towarów) przyspiesza ten proces.

Pakowanie przesyłek

Działając na większą skalę operator może dysponować większym wyborem materiałów opakowaniowych, co umożliwia dobranie rozmiarów i typu opakowania do wymagań produktów i klientów, przy jednoczesnym obniżeniu ich kosztu. Doświadczenie pracowników, dopracowane procedury i wybór opakowań, pozwalają na lepsze i szybsze pakowanie przesyłek.

Wydanie towaru i dostawa

Spakowane zamówienia są wydane z magazynu i przekazywane do dostawy. Fulfillment jest zwykle częścią oferty operatorów logistycznych, którzy dysponują własnymi pojazdami i siecią dystrybucji (choć nie wyklucza to współpracy z innymi firmami przewozowymi). Pozwala to na szybszą realizację zamówienia. InPost na przykład daje gwarancję wysyłki zamówień złożonych do 20:00 jeszcze tego samego dnia.

Usługi dodatkowe

Operator daje też klientom możliwość skorzystania z dodatkowych opcjonalnych usług, takich jak zwroty, etykietowanie, czy dołączanie ulotek, dokumentów, lub próbek, jak również obsługę klienta biznesowego. Zwroty są przyjmowane przez operatora, a zwrócone towary trafiają ponownie do stanów magazynowych.

Korzyści dla sklepów internetowych

Fulfillment daje sklepom internetowym liczne korzyści. Po pierwsze daje możliwość ograniczenia kosztów stałych związanych z logistyką, takich jak konieczność płacenia za przestrzeń magazynową i utrzymywanie pracowników zajmujących się obsługują magazynu, pakowaniem towarów i wydawaniem zamówień do wysyłki. Operator oferujący usługę fulfillment dysponuje znacznie większymi mocami przerobowymi i magazynami niż mógłby mieć przeciętny sklep on-line. Klient operatora może korzystać z tej rozbudowanej infrastruktury płacąc w danym momencie tylko za taką jej część jaka jest mu w danym momencie potrzebna. Pozwala to klientowi korzystającemu z fulfillmentu na łatwe dostosowanie wykorzystywanej przestrzeni magazynowej i mocy przerobowych zależnie od zmieniających się potrzeb, bez potrzeby ponoszenia nakładów na nową infrastrukturę i pracowników gdy obroty rosną lub utrzymywania rezerwowej przestrzeni i pracowników, gdy te spadają. Jest to niezwykle korzystne gdy obroty sklepu internetowego rosną nagle z nieprzewidywalnych przyczyn takich jak pandemia koronawirusa, albo i przewidywalnych, takich jak przedświąteczne zakupy. Dzięki doświadczeniu pracowników, dopracowanym procedurom i rezerwom, operator jest lepiej przygotowany do obsługi sezonowych peaków sprzedażowych. Dzięki temu sklep internetowy nie musi obawiać się, czy zamówione prezenty dotrą do klienta przed świętami.

Ułatwienia organizacyjne

Fulfillment uwalnia też przedsiębiorcę, który z niego korzysta, od potrzeby zwierania i monitorowania indywidualnych umów z firmami wynajmującymi magazyn, z pracownikami, którzy obsługują magazyn, z firmami logistycznymi, które dostarczają paczki klientom, czy sprzedawcami opakowań. W miejsce tych wszystkich umów podpisuje jedną umowę z dostawcą usługi fulfillment, który bierze na siebie wszystkie obowiązki organizacyjne. Jednocześnie, większa skala działania pozwala operatorowi zoptymalizować procesy i koszty. Daje mu również mocniejszą pozycję negocjacyjną względem kontrahentów, co również pozwala obniżyć koszty.