pakowanie przesyłki

Fulfillment w e-commerce

Czym jest Fulfillment i dlaczego warto

E-commerce jest z nami od lat i stopniowe przenoszenie się handlu do internetu nie jest niczym nowym, ale pandemia koronawirusa znacząco przyspieszyła ten trend. Pojawiły się nowe sklepy, a te już istniejące zwiększyły obroty. Wielu przedsiębiorców rozważa zapewne wejście do tej branży, która jako jedna z nielicznych radzi sobie dobrze w czasie obecnego kryzysu. Sprawne funkcjonowanie sklepów internetowych zależne jest od dobrych usług logistycznych. Jednym z ciekawszych rozwiązań w logistyce dla e-commerce jest właśnie Fulfillment.

E-commerce w czasach zarazy

Jeff Bezos, właściciel firmy Amazon – pierwszego i największego sklepu internetowego na świecie – został w tym roku najbogatszym człowiekiem na Ziemi, wyprzedzając między innymi Elona Muska i Billa Gatesa. Zawdzięcza to między innymi pandemii, która sparaliżowała wiele sektorów gospodarki, w tym handel stacjonarny i przyspieszyła gwałtownie proces przenoszenia się klientów do sklepów internetowych. W Polsce także biznes e-handlowy odnotował spore wzrosty. Jak ujawnia operator platformy do obsługi sklepów internetowych Shoper, zamówienie w niektórych typach sklepów internetowych składaliśmy w marcu i kwietniu 2020 nawet dwa razy częściej niż w roku poprzednim. W sklepach spożywczych on-line zamówienia składano nawet cztery razy częściej niż rok temu. Jest to znacznie wyższy wzrost niż przewidywano, przede wszystkim dzięki pandemii. Nawet w okresach kiedy sklepy stacjonarne nie są zamknięte, wielu klientów ma słuszne obawy przed wychodzeniem w miejsca publiczne i woli robić zakupy w internecie. Jest to też dobry moment na wejście w ten biznes.

Czym jest Fulfillment?

Jednakże prowadzenie biznesu w branży e-commerce wiąże się z wieloma skomplikowanymi zadaniami. Fulfillment jest jednym z rozwiązań, z jakich możesz skorzystać aby ułatwić prowadzenie biznesu e-commerce. Fulfillment to system kompleksowej obsługi logistyki w sklepach on-line, wykonywanej przez firmę zewnętrzną. Zdejmuje on z ze sklepu korzystającego z Fulfillmentu odpowiedzialność za proces logistyczny pozwalając na skupienie się na promocji o obsłudze klientów. Obniża też koszty logistyki, dzięki ekonomii skali. W ramach usługi Fulfillment dla e-commerce operator zapewnia klientom:

Odbiór dostaw i przyjęcie towaru

W ramach współpracy ze sklepem internetowym operator zajmuje się przyjęciem produktów od producenta czy hurtownika wprost do swojego magazynu. Tam zostają one przyjęte na stan magazynowy i udostępnione do sprzedaży w sklepie internetowym. Korzystając z tego rozwiązania możesz obyć się bez posiadania własnych przestrzeni magazynowych do przechowywania twoich towarów.

Magazynowanie

Operator, który dysponuje znacznie bardziej rozbudowaną infrastrukturą magazynową niż niewielki sklep internetowy, zajmie się również przechowywaniem twoich produktów w swoich magazynach. Operator ma dostęp do większych przestrzeni magazynowych niż mógłby mieć pojedynczy sklep, dzięki czemu może łatwiej dostosować się do zmieniających się potrzeb, ograniczając koszty dostosowania się czy utrzymywania rezerwowych przestrzeni magazynowych.

Kompletację zamówień

System informatyczny sklepu on-line automatycznie przekazuje operatorowi informację o złożeniu zamówieniu. W tym momencie pracownicy magazynu operatora rozpoczynają kompletowanie zamówienia: ściągają towary z półek i przystępują do pakowania produktów. Doświadczenie pracowników i wysokie standardy organizacyjne usprawniają cały proces, na przykład poprzez takie rozmieszczenie towarów, aby najczęściej sprzedawane produkty były łatwiej dostępne podczas kompletowania zamówień.

Pakowanie przesyłek

Dzięki temu, że operator działa na większą skalę niż indywidualny sklep dysponuje większym wyborem materiałów opakowaniowych. To umożliwia dopasowanie wielkości i rodzaju opakowań do rozmaitych towarów i oczekiwań kupujących oraz obniżenie kosztów ich zakupu. Dzięki wspomnianemu już doświadczeniu pracowników, dopracowanym procedurom i wyborowi dopasowanych do potrzeb materiałów opakowaniowych, można liczyć na szybsze i lepsze przygotowanie paczek.

Wydanie towaru i dostawa

Po spakowaniu towary są wydane z magazynu i przekazywane do dostawy. Firmy, które świadczą usługi z zakresu fulfillmentu to często operatorzy logistyczni, którzy dysponują własną flotą pojazdów i siecią dystrybucji, dodatkowo do współpracy z innymi firmami logistycznymi i przewozowymi. Integracja z systemem operatora logistycznego umożliwia przekazanie paczek z towarami do wysyłki sprawniej, skracając czas oczekiwania na dostawę przez klienta. Na przykład InPosty gwarantuje wysyłkę tego samego dnia zamówień złożonych do godziny 20:00. Dzięki temu klient może otrzymać produkty już następnego dnia po złożeniu zamówienia.

Usługi dodatkowe

Klient może też skorzystać z dodatkowych opcjonalnych usług, jakie oferuje operator. Wśród nich znajduje się obsługa zwrotów, etykietowanie, oraz możliwość dołączania ulotek, dokumentów, czy próbek, jak również obsługa klienta biznesowego.

Fulfillment – dlaczego warto?

Fulfillment oferuje sklepom on-line wiele korzyści. Przede wszystkim pozwala na ograniczenie kosztów stałych, do których zalicza się konieczność płacenia za pomieszczenia magazynowe oraz utrzymywania pracowników, którzy obsługują magazyn, pakują towary i wydają zamówienia do wysyłki. Operator oferujący usługę fulfillment dysponuje powierzchniami magazynowymi i mocami przerobowymi, znacznie większymi niż indywidualny sklep internetowy. Jednak pojedynczy klient korzysta tylko z takiej części tej infrastruktury jaka jest mu w danym momencie potrzebna i, co ważniejsze, tylko za taką płaci. Dzięki temu, sklep korzystający z fulfillmentu łatwo może dostosować przestrzeń magazynową i moce przerobowe udostępniane klientowi w miarę jak zmieniają się jego potrzeby, bez konieczności inwestowania w nową infrastrukturę i zatrudniania pracowników. Jeżeli więc nagle wzrośnie zapotrzebowanie na usługi sklepu internetowego, na przykład z powodu pandemii albo chociaż świąt, to łatwo możesz dostosować się do zwiększonego ruchu. Operator powinien mieć opracowane procedury na okoliczność sezonowych peaków sprzedażowych oraz doświadczoną kadrę, dzięki czemu na przykład prezenty świąteczne dotrą na czas do kupujących.

Fulfillment – ułatwienia organizacyjne

Fulfillment zwalnia przedsiębiorcę, który z tej usługi korzysta, z konieczności podpisywania i utrzymywania umów z firmą wynajmującą magazyn, z pracownikami obsługującymi ten magazyn, z operatorami logistycznymi dostarczającymi paczki klientom, czy też na zakup opakowań. Zamiast tych wszystkich umów i zabiegów podpisuje jedną umowę z dostawcą usługi fulfillment, który bierze na siebie wszystkie te obowiązki, a działając na większą skalę może optymalizować koszty i procesy oraz negocjować korzystniejsze umowy z kontrahentami, obniżając koszty i usprawniając obsługę.