tworzenie aplikacji mobilnej

Tanie przesyłki kurierskie w e-handlu

Znaczenie usług kurierskich w e-commerce

Pandemia dramatycznie przyspieszyła narastający od lat trend przenoszenia się handlu w internet. W czasie gdy cały kraj był na kwarantannie był to jedyny sposób zakupu wielu towarów, ale i poza tymi okresami wielu klientów woli unikać kontaktu z ludźmi i zamówić przesyłkę ze sklepu internetowego. W efekcie, mimo poważnego spowolnienia gospodarczego spowodowanego pandemią, rynek e-commerce zdecydowanie zwiększył obroty. Nieodłącznym składnikiem handlu internetowego jest logistyka, niezbędna aby dostarczać przesyłki z zamówionymi towarami klientom. Jest to więc dobry moment na bliższy rzut oka na przesyłki z e-commerce.

Wybierz zakupy w sieci

Jest wiele powodów żeby zamówić paczki z zakupami on-line. W badaniach opinii (Gemius 2020) internauci wymieniają przede wszystkim dostępność przez całą dobę (82% wskazań), brak konieczności jechania do sklepu (78%) oraz nieograniczony czas wyboru (72%). Obecnie doszło do tego ryzyko zarażenia koronawirusem oraz okresowe zamknięcia handlu stacjonarnego. W efekcie odsetek internautów zamawiających przesyłki w sieci wzrósł od zeszłego roku o 11 pkt procentowych (do 72%). Wzrost liczby i aktywności klientów sprawił, że firmy e-handlowe znacznie zwiększyły obroty. Według informacji firmy Dreamcommerce prowadzącej platformę e-handlową Shoper, liczba wysyłanych przez sklepy z niektórych branż korzystające z platformy przesyłek wzrosła w marcu i kwietnie 2020 nawet o 100% w porównaniu z rokiem poprzednim, a w branży spożywczej nawet czterokrotnie. No i Jeff Bezos (założyciel firmy Amazon) został najbogatszym człowiekiem na Ziemi.

Polecam kuriera dla e-commerce

Tani kurier nie bez powodu pojawia się w tytule tego artykułu. Przesyłki kurierskie są drugą najczęściej wykorzystywaną metodą dostawy paczek z e-commerce. Potwierdzają to badania Gemius i Kantar Polska, według których ok. 70% klientów e-commerce korzysta z usług firm kurierskich. Częściej niż z przesyłek kurierskich korzystają oni tylko z Paczkomatów. Do tego raport Gemius wskazuje, że przesyłki kurierskie są wciąż najczęściej wykorzystywane przez starszego klienta (50+ lat) oraz najbardziej ”pożądane” przez wszystkich: trzy czwarte ankietowanych twierdzi, że przesyłki kurierskie zachęcają ich do kupowania przez internet. Przesyłka za pośrednictwem kuriera jest też preferowaną formą zwrotu towarów zakupionych w sieci. Paczki kurierskie wciąż są więc kluczowym elementem e-handlu.

Tani kurier lepszy niż drogi

Niby truizm, ale być może Paczkomaty dlatego wyprzedziły przesyłki kurierskie, że są to przesyłki równie szybkie, ale nieco tańsze? Przeważającą opinią zamawiających przesyłki z e-commerce jest, że to tańsze niż zakupy w sklepach stacjonarnych. Większość z nich zauważa też, że do zamawiania przesyłek z e-commerce zachęcają ich niższe ceny produktów. A przy ostrej konkurencji cenowej w internecie, tani kurier może zaważyć na ostatecznym koszcie całej usługi. Co więcej problemami, z którymi internauci najczęściej spotykają się zamawiając paczki z e-commerce są wysokie koszty przesyłki i długi czas oczekiwania na paczkę. Są to dwa problemy, które może rozwiązać wiarygodny tani kurier.

Tani kurierzy i alternatywy

Usługi firm kurierskich są, jak już wspomniano, najbardziej pożądaną, choć niekoniecznie najczęściej wykorzystywaną, metodą dostawy przesyłki z zakupami ze sklepu internetowego. Z najnowszego raportu Gemius o e-commerce w Polsce dowiadujemy się, że trzy czwarte ankietowanych deklaruje, że doręczenie przesyłki przez kuriera zachęca ich do zamówienia paczki z zakupami w sieci, podczas gdy nieco ponad dwie trzecie uważa, że do zamówienia paczki z e-commerce motywuje ich przesyłka do maszyny paczkowej. W polskich warunkach jest to jednoznaczne z Paczkomatami, bo przy dziesięciu tysiącach urządzeń na cały kraj, InPost ma de facto monopol na tego typu usługi. Przesyłkę pocztową do domu lub pracy, jak również odbiór paczek w kiosku, sklepie, czy na stacji benzynowej za motywujące uważa tylko odpowiednio 55% i 39% zamawiających przesyłkę z e-commerce. Natomiast odbiór paczek na poczcie lub w sklepie stacjonarnym, choć tanie, są odbiorcom przesyłek z e-handlu raczej obojętne: tylko około jednej piątej ankietowanych twierdzi, że taka przesyłka jest dla nich motywacją do robienia zakupów w sieci.

Tani kurierzy dla jakiego klienta?

Osoby starsze (50+ lat) częściej niż młodsi internauci wskazują, że do zamówienia paczki w sklepie on-line najbardziej zachęca ich paczka kurierska lub pocztowa, podczas gdy młodzież (15-24 lat) najczęściej deklaruje, że motywuje ich możliwość odbioru przesyłek z Paczkomatu. Tak więc kurier będzie lepszą opcją jeżeli twoimi klientami są osoby starsze, ale wybierz Paczkomat jeżeli jest to młodzież. Przesyłki kurierskie, choć niespecjalnie tanie, są także preferowaną metodą dostawy paczek wśród osób oceniających swoją sytuację materialną jako przeciętną (w porównaniu do pozostałych grup), podczas gdy internauci uważający się za gorzej sytuowanych częściej wybierają przesyłkę pocztową. Natomiast osoby, które uważają, że są dobrze sytuowane, wybierają najczęściej dostawę do Paczkomatu. Tak więc ceny nie są kluczowe w wyborach klientów.

Zamów kuriera – jakiej ceny oczekują klienci?

Jak widać są liczne grupy grupy klientów e-commerce, które preferują przesyłkę za pośrednictwem kuriera. Są też liczne powody żeby utrzymywać cenę przesyłki kurierskiej na niskim poziomie. Jak już wspomniano, wygórowana cena za przesyłkę jest jednym z najczęstszych problemów jakie napotykają zamawiający paczkę z zakupami on-line. We wspomnianym badaniu Gemius zapytano klientów ile chcieliby zapłacić za paczkę kurierską. Nie jest zaskoczeniem, że chcieliby oni żeby przesyłka była jak najtańsza – najlepiej za darmo. Jednakże należy też zauważyć, że kategorie cen poniżej 10 zł również były często wskazywane jako akceptowalne. Częściej przy niższej cenie całych zakupów, co sugeruje, że klienci widzą darmową paczkę za przywilej należny im przy większych zakupach. Natomiast tylko kilka procent ankietowanych wskazuje przesyłkę za ponad 10 zł jako akceptowalną. Polecam więc sprzedającym w sieci żeby starali się utrzymać koszt przesyłki poniżej tego poziomu.

Paczka – Kurier – od czego zależy cena?

A od czego ta cena zależy? W przypadku indywidualnej przesyłki kluczową kwestią są jej wymiary (wysokość, szerokość, długość cm) oraz waga. Jednakże nawet paczka mająca minimalne wymiary rzadko kosztuje mniej 10 zł. Sklep może oczywiście dokładać do przesyłek, szczególnie przy zakupach o większej wartości, tym bardziej, że (jak już wspomniano) wtedy klienci chcieliby zapłacić taniej za przesyłkę. Jednakże sklep może także podpisać umowę z jedną z firm kurierskich uzyskując w ten sposób niższe ceny przesyłek. Polecam tą opcję szczególnie sklepom wysyłającym więcej paczek miesięcznie, bo wtedy cena pojedynczej przesyłki będzie niższa.