pozyskanie nowych użytkowników aplikacji

Jak wypromować aplikację mobilną i zyskać nowych użytkowników?

Aplikacje mobilne są dziś wszechobecne. Wykorzystujemy je do niezliczonej liczby zadań. Wciąż jednak są jeszcze niezagospodarowane obszary tego rynku, gdzie można zrobić coś nowego albo zrobić to lepiej. Tyle że na tak zapełnionym rynku ciężko wypromować swoją aplikację. Na drodze do sukcesu liczy się wszystko, od nazwy aplikacji, przez jej funkcje, aż po wygląd. Liczą się też profesjonalne działania promocyjne. Skorzystaj z poniższych wskazówek, aby opracować skuteczną strategię promocji aplikacji mobilnej.

Pozycjonowanie aplikacji mobilnych

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (ang. search engine optimization – SEO) pomaga potencjalnym użytkownikom znaleźć Twoją stronę internetową za pośrednictwem wyników wyszukiwania. Na strategię SEO składa się wiele czynników, ale jedną z najlepszych rzeczy, jakie można zrobić, jest umieszczenie odpowiednich słów kluczowych na stronie docelowej witryny. Na tej samej stronie docelowej umieść dobrze widoczny link do Google Play i App Store, który daje użytkownikom możliwość pobrania aplikacji na używane przez nich urządzenie.

Skuteczna promocja aplikacji mobilnych – płatne rozwiązania

SEO wymaga dużo pracy i stałego nadzoru, więc kampanie marketingowe aplikacji mobilnej czasem koncentrują się na płatnych reklamach w wynikach wyszukiwania. W większości przypadków oznacza to promocję aplikacji mobilnej poprzez zakup widoczności w różnych wyszukiwarkach. Zwykle możliwe jest zoptymalizowanie strategii marketingowej opartej na płatnych wynikach wyszukiwania pod wyszukiwanie na urządzeniach mobilnych.

Jak osiągnąć wysoką pozycję w wyszukiwarce Google Play?

Odpowiedź na to pytanie brzmi: stosując strategię app store optimization. Oprócz wykorzystania strategii SEO, nastawionej na to, żeby skierować użytkowników na stronę www z linkiem do twojej aplikacji mobilnej, można też dotrzeć do użytkowników aplikacji w miejscu, w którym pobierają nowe aplikacje i promować aplikację mobilną poprzez optymalizację pod kątem sklepu z aplikacjami. W tym celu trzeba pozyskiwać opinie od aktywnych użytkowników. Można wysyłać powiadomienia push, które wysyłają użytkowników do sklepu z aplikacjami, aby napisali recenzję. Trzeba też aktualizować na bieżąco nazwę aplikacji, jej ikonę i opis w sklepie.

Promocja aplikacji mobilnej – płatne reklamy w sklepie

Jedną ze skuteczniejszych metod na promowanie aplikacji mobilnych są działania w sklepach, z których użytkownicy pobierają aplikacje mobilne. Można poprawić pozycję aplikacji w sklepach, wykupując płatną promocję. Może to skutecznie pomóc w szybkim pozyskiwaniu nowych klientów i zwiększyć liczbę pobrań. Po zbudowaniu znaczącej bazy nowych odbiorców można przestać płacić za lokowanie w sklepie z aplikacjami i skupić się bardziej na zatrzymaniu klienta i organicznym pozyskiwaniu użytkowników.

Media społecznościowe w marketingu aplikacji

Obok reklamy w wyszukiwarkach, plan marketingowy aplikacji mobilnej powinien uwzględniać też reklamę w mediach społecznościowych. Sieci społecznościowe mają zazwyczaj dużo informacji o swoich użytkownikach, w tym o ich lokalizacji, danych demograficznych i zainteresowaniach. Z tego względu niektórzy marketerzy uważają marketing społecznościowy za bardziej precyzyjny niż płatne reklamy w wyszukiwarkach. Reklama w wyszukiwarce pozwoli ci co prawda dotrzeć do potencjalnych użytkowników, których konkretny problem może rozwiązać twoja aplikacja, ale reklama w mediach społecznościowych może być skierowana do bardzo precyzyjnie określonej grupy odbiorców.

Content marketing

Jeżeli twoja witryna internetowa jest w centrum twojego planu marketingowego, content marketing może być skutecznym rozwiązaniem. Content marketing polega na tworzeniu użytecznych, wartościowych treści dla potencjalnej bazy użytkowników, które przyciągną ich na stronę. Wartościowe treści mogą przyjmować postać artykułów, poradników, filmików instruktażowych, czy webinariów, z których będą korzystać użytkownicy. A jeśli jeszcze uda się skłonić użytkowników, żeby dzielili się tymi treściami z innymi, to szansa na sukces jest bardzo duża. Aplikacja możne znaleźć się w centrum tych treści – mogą one wyjaśniać, jak osiągnąć za jej pomocą różne cele – ale mogą one być także po prostu związane z podobną problematyką, a aplikację zamieszczamy niejako obok treści.

Promocja na rynku aplikacji mobilnych – influencerzy

Tzw. social influencer marketing może być skutecznym sposobem na zaprezentowanie aplikacji potencjalnemu gronu użytkowników. Nawiązuj kontakt z blogerami i zawodowymi influencerami, żeby stworzyć atmosferę oczekiwania, jeszcze zanim wypuścisz aplikację na rynek, jak również przed poważnymi aktualizacjami. Promocja za pośrednictwem influencerów i twórców treści może przyjąć postać reklamy wygłaszanej głosem influencera, lokowania produktu w tworzonej przez nich treści, a także materiałów omawiających najważniejsze funkcje i korzyści, jakie daje aplikacja.

Płacić można influencerom za ilość wyświetleń albo zależnie od ilości użytkowników, którzy trafią do nas za ich pośrednictwem. Do monitorowania tego wykorzystujemy spersonalizowane linki, które nasi partnerzy zamieszczają na swoich kanałach społecznościowych i medialnych, albo kody promocyjne, które udostępniają swoim fanom. Niewielka zniżka albo bonus będzie stanowić dodatkową zachętę dla klientów, a przy okazji dowiemy się, skąd użytkownik do nas trafił, a co za tym idzie – który influencer najbardziej nam pomógł. Im więcej osobistego wkładu i charakteru twórca może wnieść w reklamę naszej aplikacji, tym lepiej.

Jak promować aplikacje mobilne – profesjonalny PR

Możesz również zatrudnić profesjonalny zespół PR, który posiada wiedzę i kompetencje niezbędne w pracy nad nowymi produktami. Spece od PRu prowadzą badania rynku i wydają komunikaty prasowe oraz tworzą kampanie e-mail marketingowe, które nagłaśniają aplikację mobilną i prace nad jej rozwojem. Dobry PRowiec może ci załatwić pojawienie się w telewizji, radiu, podcaście, albo znanym kanale YouTube, w którym możesz opowiedzieć o zaletach swojej nowej aplikacji.

Pozyskiwanie nowych użytkowników vs utrzymanie obecnych

Szukając nowych użytkowników i zachęcając ich do pobrania aplikacji, pamiętaj, że nic to wszystko nie jest warte, jeżeli użytkownicy zaraz ją odinstalują i przestaną z niej korzystać. Możemy sobie wtedy wykorzystać liczbę pobrań jako hasło reklamowe i nic więcej – na dłuższą metę to nie jest opłacalne.

Oczywiście najważniejsze tu jest, żeby użytkownik był zadowolony z tego, co aplikacja mu oferuje. Oczywiste jest, że aplikacja musi rozwiązywać realne problemy użytkownika i robić to sprawnie i bezproblemowo. Aplikację można też jednak wykorzystać jako platformę do działań komunikacyjnych – zarówno w celu promocji innych swoich usług, jak i podtrzymania zainteresowania. Wysyłając do użytkowników przez aplikację oferty promocyjne, zachęcamy ich do zachowania aplikacji w swoim urządzeniu, a także do promowania jej wśród swoich znajomych.