opakowania do wysyłki

Gdzie kupić opakowania do wysyłki i jakie są ich rodzaje?

Rynek zakupów online stał się niezwykle popularny w ciągu ostatnich dwudziestu lat. Wpływa to na sprzedaż i na pakowanie przedmiotów do sprzedaży. Pakowanie przesyłki jest teraz czasem równie ważne co jej zawartość. Pudełka, w których przewożone są towary, chronią produkt podczas wysyłki towarów, ale mają też wpływ na doświadczenia odbiorców związane z otrzymaniem produktu. Pudełka towarowe są najczęstszym rozwiązaniem dla handlu internetowego w celu zapewnienia niezawodnego i bezpiecznego transportu. Są jednak dostępne także inne typy opakowania.

Kartony – podstawowe opakowanie przesyłek w e-commerce

Opakowania kartonowe do wysyłki paczek ze sklepu internetowego od dziesięcioleci służą jako trwałe fundamenty w opakowaniach. Kartony wysyłkowe wykonane są z tektury falistej, najczęściej z tzw. falą B, o gramaturze około 300-400g/m2. Wszelkie produkty w sprzedaży wysyłkowej można pakować w kartony wysyłkowe. Nadają się one do przesyłki pocztą, kurierem i do automatów Paczkomat®. Karton zapewnia produktom dobrą ochronę przed uderzeniami, zgnieceniem, czy skutkami upadku, zwłaszcza jeżeli dodatkowo zabezpieczymy zawartość wypełniaczem. Na rynku dostępne są wszelkie wymiary kartonów, więc można w nie spakować każdą paczkę. Można też dobrać standardowe wymiary kartonów tak, aby mieściły się idealnie w każdy standardowy gabaryt przewoźnika, z którym współpracujemy w sklepie internetowym. Z oczywistych względów jest to szczególnie istotne w przypadku wysyłki do urządzeń Paczkomat®. Regularny kształt kartonów ułatwia też firmom przewozowym automatyczne sortowanie przesyłek, a tym samym przyspiesza dostawę. Kartony są też opakowaniami ekologicznymi – wykonane są z naturalnych materiałów, ulegają biodegradacji i nadają się do recyclingu. Klientom e-commerce coraz częściej zależy na ochronie środowiska i sklep powinien wychodzić naprzeciw tym oczekiwaniom.

Jak dobrać odpowiedni karton wysyłkowy?

Jak wybrać kartony dopasowane do potrzeb sklepu internetowego i konkretnego towaru? Opakowanie wysyłkowe musi przede wszystkim zapewnić bezpieczeństwo produktów w środku tak, aby zamówienie dotarło do klienta w nienaruszonym stanie. Kartony dopasowane powinny być więc przede wszystkim do wagi paczek tak, aby nie rozerwały się podczas przenoszenia. Po drugie, podczas transportu normalną praktyką jest ustawiania kartonów jeden na drugim. Dlatego kartony muszą być też na tyle wytrzymałe, żeby nie zgniotły się, kiedy podczas przesyłki postawione zostaną na nich inne paczki. Wreszcie, kartony dopasowane powinny być do rozmiarów paczki. Przede wszystkim zapobiega to przesuwaniu się zawartości wewnątrz paczki, co stwarzałoby ryzyko uszkodzenia towaru podczas przesyłki. Poza tym wysyłka pustych paczek może generować niepotrzebne koszty tam, gdzie o cenie przesyłki decyduje gabaryt – na przykład w przypadku przesyłek do automatów Paczkomat®. Nie wspominając już o tym, że im większe kartony, tym mniej się ich mieści w furgonetce – wysyłanie powietrza jest nieekologiczne.

Opakowania do przesyłki – Koperty

Koperta to najprostsze opakowanie. Zaletą kopert jest niska cena i standardowe wymiary – każdy gabaryt na poczcie czy w automacie Paczkomat® ma odpowiednią serię kopert. Koperta nie zapewnia jednak żadnej ochrony zawartości. Stąd koperty specjalistyczne – kartonowe, bąbelkowe, czy nawet termoizolacyjne. Te pierwsze przeznaczone są do przesyłki rzeczy płaskich i miękkich – dokumentów, kalendarzy, zdjęć itp. Zabezpieczają je przed zgnieceniem, jednocześnie zachowując niewielki gabaryt i wagę paczki. Koperty bąbelkowe zapewniają dodatkową wyściółkę, zabezpieczającą przed uderzeniami. Są przy tym tańsze, lżejsze i prostsze w użyciu niż łączenie wyściółek i zewnętrznego opakowania. Często pakuje się w nie książki czy drobną elektronikę. Koperty termoizolacyjne stosuje się do przesyłki rzeczy, którym szkodzą zmiany temperatur. Trzeba jednak pamiętać, że ich wydajność jest ograniczona.

Opakowania foliowe do wysyłki – foliopaki

Foliopaki to takie foliowe koperty. Ich wielką zaletą jest, podobnie jak w przypadku koperty, prostota użycia – po prostu wkładasz produkty do środka i zaklejasz. Zabezpieczają też towar przed zamoczeniem czy wilgocią lepiej od kartonowych pudełek i kopert. Dobrze sprawdzają się więc podczas przesyłki rzeczy, dla których wilgoć stanowi szczególne zagrożenie. Foliopaki mają jednak swoje ograniczenia. Przede wszystkim nie stanowią tak dobrej ochrony przesyłki przed uderzeniami, jak kartony dopasowane do wielkości paczki. Narażone są też na rozerwanie czy przebicie. Nie nadają się też do pakowania przesyłek o dużej wadze. Do foliopaków nie należy więc wkładać towarów delikatnych ani takich, które mają wystające, ostre elementy. Najlepiej nadają się do pakowania firmowych pudełek, które już stanowią wystarczające zabezpieczenie wysyłanych rzeczy. W sklepach internetowych często wysyła się w nich też rzeczy takie jak ubrania czy książki. Taka forma opakowania nie gwarantuje wprawdzie, że zamówienia dotrą bezpiecznie do klientów, ale przedmioty tego rodzaju są dość odporne na zgniatanie, czy uderzenia, więc zwykle dostawa dociera do odbiorcy bez uszkodzeń.

Ograniczeniem foliopaków są też ich wymiary. Nie każdy gabaryt przesyłek wejdzie w taką paczkę, a regulaminy usług kurierskich zabraniają sklejania ze sobą dwóch foliopaków. Foliopak pasuje idealnie do najmniejszej skrytki automatu Paczkomat®. Kartony dopasowane mogą być do wszelkiej wielkości paczki. Poza tym foliopaki wykonane są, jak sama nazwa wskazuje z folii, która nie jest materiałem szczególnie ekologicznym. Po pierwsze, folia nie ulega biodegradacji, więc jeżeli nie zostanie prawidłowo zutylizowana, to będzie zanieczyszczać świat przez setki lat. Po drugie, folie i plastiki wytwarza się z ropy naftowej, od której przecież próbujemy się uwolnić. Klientom coraz częściej zależy na tym, żeby sklep demonstrował odpowiedzialność społeczną i dbałość o środowisko. Przesyłki w foliopakach słabo wyglądają w tym kontekście. W odpowiedzi na to wyzwanie, producenci i dystrybutorzy (jak na przykład operator automatów Paczkomat® – InPost) oferują ekologiczne foliopaki, najczęściej wykonane z materiałów pochodzących z recyclingu.

Gdzie kupić kartony?

Kartony wysyłkowe i inne materiały opakowaniowe najlepiej kupować w sklepach internetowych lub bezpośrednio u operatorów logistycznych. Sklepy internetowe oferują konkurencyjne ceny, ale przede wszystkim ogromny wybór kartonów, kopert i innych materiałów opakowaniowych. Można więc dobrać wymiary opakowań idealnie pod wymagany gabaryt lub wymiary wysyłanych produktów. Można też znaleźć kartony we wszelkich kształtach i kolorach, wykonane z makulatury itp. Kupowanie opakowań bezpośrednio od operatora logistycznego ma przede wszystkim tę zaletę, że mają one standardowe wymiary dopasowane do regulaminu – mieszczą się idealnie w gabaryt A czy B, czy do skrytki automatu Paczkomat®. Poza tym często można uzyskać lepsze ceny opakowań u operatora, z którym sklep ma umowę na świadczenie usług kurierskich.

Ekologiczne opakowania do wysyłki – czym jest EkoBox InPost?

InPost szczyci się tym, że dostawy do automatów Paczkomat® generują mniej CO2 niż tradycyjna dostawa kurierska i stara się promować inne działania pro-ekologiczne. Eco Box jest elementem tej strategii. Codziennie w każdym sklepie internetowym wysyła się dziesiątki, jak nie setki paczek. Opakowania większości z nich trafiają potem na śmietnik. Eco Box InPost zaprojektowano w taki sposób, żeby klienci mogli bez problemu zwracać wykorzystane kartony. Po wyjęciu zamówienia z kartonu, można go złożyć w kilku ruchach i wsadzić do dowolnego automatu Paczkomat®, korzystając ze znajdującego się na nim kodu kreskowego. Dalej już zajmie się nim operator urządzenia, który kieruje kartony do ponownego wykorzystania. Poza tym Eco Box ma standardowe wymiary pasujące do skrytek automatu Paczkomat® i wykonany jest z certyfikowanego ekologicznego kartonu, który nadaje się do recyclingu, kiedy nie da się go już ponownie wykorzystać.