e-commerce

Sposoby na sprzedaż rękodzieła przez Internet

Masz zdolności manualne i tworzysz rękodzieło? A może chcesz pomóc założyć własny biznes bliskiej osobie, babci, koleżance bądź znajomemu, który rzeźbi, maluje lub wykonuje naczynia z gliny? Nawet najpiękniejsze wyroby rękodzielnicze pozostaną w zapomnieniu, jeśli odpowiednio ich nie wyeksponujecie! W jaki sposób warto promować towary typu handmade? Jednym z najlepszych kanałów dystrybucji i sposobów na zaprezentowanie swojej marki szerokiemu gronu odbiorców jest bez wątpienia sieć internetowa. Jak sprzedawać rękodzieło w Internecie? Jakie serwisy ogłoszeniowe wybrać i na co zwrócić uwagę? Na te i kilka innych, ważnych pytań, odpowiemy w niniejszym artykule.

Popyt na autorskie wyroby handmade czyli rękodzieła, stale rośnie!

Czy opłaca się sprzedawać rękodzieło? Jeśli są to wyroby wysokiej jakości, wykonane starannie i wyróżniające się na tle innych, podobnych towarów, z pewnością zasługują na promocję! W Polsce nie maleje zainteresowanie wyrobami DIY (z jęz. angielskiego: Do It Yourself, czyli: Zrób To Sam), a konsumenci są znużeni tanimi i bardzo tandetnymi wyrobami importowanymi.

Nastąpił kres popularności kiczu lat 90., gdy na polskich rynkach tryumfy święciły różnego rodzaju plastikowe ozdoby, masowo produkowane koszulki z kiczowatymi, nietrwałymi nadrukami czy niebezpieczne, hałaśliwe zabawki rodem z Chin. Lokalni artyści i rzemieślnicy znów zyskują społeczne zainteresowanie, a produkty handmade znajdują nabywców, gotowych zapłacić więcej za wyższą jakość i unikatowość wyrobu.

Rękodzieło jako sposób na biznes!

Sprzedaż rękodzieła może być pomysłem na naprawdę dochodowy biznes! Wszystko, czego potrzebujesz na starcie to: wiara we własne możliwości, niewielki kapitał własny i świadomość własnej marki. Jeśli wiesz, czym Twoje rzemieślnicze wyroby wyróżniają się na tle produktów, oferowanych przez konkurencję, po prostu zacznij sprzedawać i zdobywać grono własnych, lojalnych klientów.

Rozszerzenie rynku o towary handmade

Sprzedaż rękodzieła dla wielu ludzi stała się sposobem na życie. Takie osoby zrozumiały, na czym polega fenomen i specyfika produktów handmade i postanowiły wzbogacić rynek o dobra wyjątkowe, niszowe, niedostępne nigdzie indziej. Jeśli Ty również chcesz dać światu nową jakość produktów codziennego użytku bądź dekoracji, wykonaj pierwszy krok – dowiedz się, jak otworzyć własny sklep internetowy oraz jakie kanały sprzedaży najlepiej wybrać, by ilość zrealizowanych zamówień szybko wzrosła.

Sklep z rękodziełem – jak otworzyć?

W czasach, gdy coraz więcej transakcji dokonywanych jest w sieci, za pośrednictwem komputerów i smartfonów, sprzedaż stacjonarna zaczyna tracić znaczenie. Zapomnij więc o tym, że dotrzesz do szerokiego grona potencjalnych nabywców, promując swoje rękodzieło na jarmarkach i pocztą pantoflową, korzystając ze wsparcia znajomych, sąsiadów lub rodziny. Obecność w sieci to podstawa, jeżeli pragniesz zaistnieć na szeroką skalę i zwiększyć ilość sfinalizowanych transakcji!

Zakładanie sklepu online w kilku krokach

Załóż własny sklep internetowy – jak to zrobić? Możliwości masz co najmniej kilka:

  1. Tworzysz e-sklep od postaw, bazując na gotowym intuicyjnym szablonie (na przykład: Shoper, PrestaShop, WooCommerce): konfigurację i wdrożenie powierzasz specjalistom z firmy zewnętrznej.
  2. Tworzysz konto na Allegro (może to być też inna platforma sprzedażowa i aukcyjna, jak Vinted czy Shopee),
  3. Zakładasz sklep na Facebook.com i łączysz go z własnym sklepem online.
  4. Jeśli Twój budżet na starcie jest bardzo ograniczony, załóż konta na popularnych portalach ogłoszeniowych i zacznij sprzedawać rękodzieło pod jedną marką.

Własna działalność gospodarcza a handmade – co warto o tym wiedzieć?

Myślisz o założeniu profesjonalnego sklepu internetowego i masz pieniądze na rozruch swojego biznesu? Zadbaj o swoją wiarygodność i załóż działalność gospodarczą. Twoi potencjalni klienci będą wówczas mogli szybko sprawdzić, czy firma istnieje i bez obaw dokonają zakupów, wiedząc, że nie jesteś osobą prywatną.

Gdzie sprzedawać rękodzieło w Internecie?

Swoje produkty możesz sprzedawać na portalach aukcyjnych (allegro, amazon itp.). Na tych portalach produkty rękodzielnicze cieszą się szczególną popularnością. Inną opcją jest sprzedaż rękodzieła za pośrednictwem social mediów. Ostatnia z możliwości to założenie własnego e-commerce. Można również sprawdzić Empik Marketplace.

Sprzedaż rękodzieła w Internecie – pomysły na reklamę

Projektujesz biżuterię, szyjesz ubrania, a może zajmujesz się tworzeniem dekoracji lub découpage i brakuje Ci wiedzy, gdzie sprzedawać rękodzieło w Internecie? Istnieje wiele kanałów sprzedaży online, które chętnie wykorzystują do promocji lokalni rękodzielnicy, tacy jak Ty. Testuj skuteczność promocji na ogólnopolskich portalach ogłoszeniowych, takich jak: OLX, Sprzedajemy, Lento, Gratka czy Gumtree. Warto również zwrócić uwagę na wspomniane wyżej portale aukcyjne (Allegro, Amazon itd.) i branżowe, poświęcone wyłącznie tematyce DIY.

Pamiętaj, że obecność w social mediach to podstawa e-handlu rękodziełem!

Sprzedając rękodzieło, nie możesz pozwolić sobie na brak aktywności w mediach społecznościowych. Kiedy regularnie publikujesz wpisy na Instagramie lub na Facebooku i informujesz innych, jakie masz nowości w swoim sklepie, rosną Twoje szanse na efektywną sprzedaż i zainteresowanie produktem. Każdy wpis w social mediach powinien zawierać dokładny opis, cenę wyrobu oraz wysokiej jakości zdjęcie ukazujące produkt z każdej strony. Zadbaj o to, by często informować klientów o nowych produktach, które stworzyłeś/ stworzyłaś i szybko odpowiadaj na wszelkie pytania, prośby lub sugestie. Jako rękodzielnik koniecznie musisz też zaistnieć w grupach tematycznych na Facebooku. Wykaż się aktywnością, nawiązuj nowe znajomości, komentuj prace innych twórców i angażuj w dyskusje, by zwrócić uwagę na Twoje produkty.

Facebook Marketplace do promocji towarów handmade

Ogólnopolskie portale ogłoszeniowe nie stanowią dla Ciebie wartościowego kanału promocji rękodzieła i szukasz alternatywy? Jeśli masz konto na Facebooku, przetestuj darmowy Marketplace. To jedna z wielu funkcji Facebooka, umożliwiająca osobom prywatnym szybką sprzedaż różnych towarów w Internecie. Marketplace wyróżnia to, że jest jednym z najprostszych, dostępnych na rynku e-commerce narzędzi marketingowych. Ogłoszenia dodajesz bowiem kilkoma kliknięciami, dołączając do nich krótki opis, cenę produktu i zdjęcia z galerii na Twoim smartfonie. Kiedy potencjalny klient chce dowiedzieć się więcej na temat produktu, zostawia Ci wiadomość i możesz w kilka sekund ustalić warunki transakcji.

Pozostałe narzędzia do promocji rękodzieła na Facebooku i Instagramie

Jak zdynamizować sprzedaż artykułów DIY w Internecie, gdy darmowe kanały sprzedaży zawodzą? Pamiętaj o tym, że Facebook to nie tylko portal społecznościowy i darmowy Marketplace. Jeśli prowadzisz firmę, załóż konto Menedżera Reklam i wypróbuj płatne reklamy, adresowane do konkretnych grup docelowych. Nie wiesz, jak poprowadzić kampanię reklamową i w jaki sposób ustalić, kim jest Twój modelowy klient (persona)? Skorzystaj z pomocy wyspecjalizowanej agencji reklamowej, która za niewielkie pieniądze może co miesiąc ustawiać i optymalizować Twoje kampanie na Facebooku i Instagramie.

Nowością Facebooka jest też możliwość założenia sklepu internetowego na fanpage`u firmowym. Twoi klienci przeglądają asortyment bez konieczności przechodzenia na stronę Twojego e-sklepu. Dopiero w momencie zainteresowania produktem i zaistnienia chęci zakupu, użytkownik może sfinalizować transakcję i dokonać bezpiecznej płatności bezpośrednio na Twojej stronie internetowej.

Czy opłaca się sprzedawać wyroby rękodzielnicze na portalach aukcyjnych?

Nie wiesz, jakie są wady i zalety sprzedaży rękodzieła na portalu aukcyjnym? Z pewnością jest to bardzo wartościowy kanał promocji, umożliwiający dotarcie do klienta w skali globalnej. Portal aukcyjny opłaca się jako przestrzeń do promocji rękodzieła, jeśli:

  • precyzyjnie określisz kwotę minimalną swojej oferty,
  • znasz wysokość prowizji portalu, pobieranej od każdej dokonanej sprzedaży.

Kwota minimalna powinna pokrywać co najmniej koszty materiałów i robocizny (na portalach aukcyjnych typu Allegro możesz również ustalić kwotę maksymalną sprzedaży, by sprawnie zamykać transakcje w momencie, gdy osiągasz zakładany dochód). A jakie są wady sprzedaży rękodzieła w formie aukcji internetowych? Każde niedopatrzenie, na przykład ustawienie zbyt niskiej kwoty minimalnej zakupu towaru, może spowodować straty finansowe.

Jak wysyłać towar handmade?

Renoma Twojego sklepu internetowego z rękodziełem stale rośnie, gdy zadowoleni klienci pozostawiają w sieci pozytywne komentarze, a towar w 100% spełnia ich wymagania. Jak sprawić, by sprzedaż wyrobów handmade w Internecie była efektywna? Zadbaj o jakość procesów logistycznych i pakuj przesyłki w taki sposób, aby ich zawartość pozostała nienaruszona podczas transportu. Naczynia, rzeźby, figurki szklane lub wyroby gliniane wysyłaj w starannie zabezpieczonych kartonach, opieczętowanych naklejkami z napisem: uwaga, szkło, ostrożnie. Jeśli sprzedajesz kosztowne, delikatne rękodzieło, zamawiaj kurierskie usługi specjalne z opcją ubezpieczenia oraz dostawy bezpośrednio do domu Twojego klienta.