E-commerce

Dowiedz się, co zrobić, żeby twój sklep internetowy był lepszy od konkurencji

Wzrastająca popularność internetowych zakupów sprawia, że przedsiębiorcy coraz chętniej decydują się na rozpoczęcie działalności w branży e-commerce. Masowe zainteresowanie przyczynia się jednak do powstawania bliźniaczych biznesów, które żeby zyskać renomę na rynku, muszą stale ze sobą rywalizować. W takiej sytuacji wyłącznie wyróżnienie się na tle konkurencji może gwarantować sukces danego sklepu internetowego. Co zatem należy robić, żeby móc cieszyć się nie tylko z rozwoju działalności, ale także zwiększenia sprzedaży online? Sprawdź razem z nami!

Biznes e-commerce – co to jest i czy warto w niego inwestować?

Electronic commerce to dynamicznie rozwijający się segment rynku, który od wielu lat przyciąga nowych przedsiębiorców. Pojęcie to odnosi się do handlu elektronicznego, czyli wszelkich działań i transakcji biznesowych, które są realizowane za pośrednictwem elektronicznych środków w postaci strony internetowej czy aplikacji. W uproszczeniu można więc powiedzieć, że określeniem tym mianuje się wszelkie transakcje online (w tym sprzedaż produktów), których płatność odbywa się w Internecie, nie zaś w fizycznej siedzibie sklepu. Niewątpliwie najpopularniejszą formą działalności e-commerce są sklepy internetowe. Niemniej jednak w skład elektronicznej gospodarki wchodzą także aukcje internetowe, elektroniczna bankowość, wymiana walut czy zakłady bukmacherskie.

W ciągu ostatnich kilku lat zauważalne stało się wzrastające zainteresowania usługami, które można realizować za pośrednictwem Internetu. Z perspektywy użytkowników szczególnie atrakcyjna stała się możliwość zakupu dowolnego produktu lub usługi bez wychodzenia z domu. Stąd obecnie branża e-commerce uznawana jest za jedną z najlepszych destynacji, jeżeli chodzi o zakładanie własnego biznesu. Firmy, które decydują się na ten krok, powinny jednak pamiętać, że wraz z popularyzacją zakupów internetowych wzrasta też konkurencja. Aby móc w pełni wykorzystać potencjał e-sklepu trzeba więc dobrze przemyśleć swoje działania oraz odpowiednio wypromować firmę i proponowane przez nią produkty. Od czego należy zacząć?

Analiza rynku i konkurencji

Zanim przedsiębiorca postanowi założyć swój sklep internetowy, powinien dokładnie zapoznać się z obecną sytuacją rynkową. Służy do tego dogłębna analiza rynku i konkurencji, dzięki którym może on określić swoje szanse na powodzenie działalności gospodarczej w danym sektorze, jak również przeanalizować bieżące potrzeby konsumentów oraz obowiązujące trendy. Szczególną uwagę należy zwrócić też na produkty oferowane w konkurencyjnych sklepach internetowych – ich rodzaj, cenę oraz sposób prezentacji. Pozwoli to dookreślić, jaki asortyment najlepiej trafia do potencjalnych klientów, a co za tym idzie, które produkty i po jakiej cenie najlepiej oferować w swoim sklepie internetowym, aby klient postrzegał firmę jako konkurencyjną.

Kolejną istotną kwestię stanową rozwiązania, z jakich mogą korzystać klienci innych sklepów w trakcie składania zamówień. Ich analiza pozwoli zweryfikować, które z oferowanych przez marki usług są najbardziej pożądane z perspektywy konsumenta, co tym samym już na starcie zwiększy funkcjonalność biznesu. Jak zatem widać, skrupulatna analiza stanowi podstawę do stworzenia efektywnej strategii marketingowej. O co należy zadbać w tym aspekcie, aby wybić się ponad rywali z branży?

Strategia marketingowa sklepu internetowego

Nie da się ukryć, że co sklep internetowy to inna strategia marketingowa. W rzeczywistości każde podejmowane działanie powinno być stricte skierowane ku ogólnemu celowi, jaki przyświeca e-przedsiębiorstwu. Nie należy również zapominać, że wdrażane rozwiązania powinny być ściśle uzależnione od rodzaju działalności czy oferowanego w niej produktu. I choć do najczęstszych celów należą chęć pozyskania stałych klientów oraz zwiększenia sprzedaży produktów w firmie, metody na uzyskanie zadowalających efektów mogą być różnorodne. W pierwszej kolejności należy jednak dokładnie sprecyzować, do kogo będą kierowane działania wdrażane przez markę, czyli dookreślić konsumentów wchodzących w skład grupy docelowej.

Postaw na SEO i content marketing

Potencjalni klienci dla sklepów internetowych stanowią bowiem najdogodniejszy cel, jeżeli chodzi o zwiększenie sprzedaży. W dużej mierze to właśnie oni są odpowiedzialni za ich dynamiczny rozwój, a co za tym idzie, sukces w realizowaniu stawianych wyzwań. W końcu to właśnie pod preferencje i wymagania usługobiorców dostosowywane będą wszelkie działania marketingowe danego sklepu internetowego – w tym płatne kampanie Google Ads, działania podejmowane w mediach społecznościowych czy optymalizacja pod kątem SEO. Doskonałym sposobem na to, by wypromować firmę oraz jej produkt jest również prowadzenie firmowego bloga. Zamieszczane tam artykuły tematyczne pozwolą pokazać się z profesjonalnej strony, jednocześnie wzmacniając zaufanie klienta do e-sklepu. Co więcej, takie działanie pozytywnie wpływa również na budowanie relacji z klientami.

Jak zachęcić klienta do zakupu i tym samym zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Z założenia głównym celem każdego sklepu internetowego, który zajmuje się elektroniczną sprzedażą, jest systematyczne poszukiwanie i pozyskiwanie nowych klientów, którzy zapewnią mu ciągłość w działaniu oraz możliwość dalszego rozwoju. W tym wypadku produkt jest więc traktowany niczym karta przetargowa, która finalnie decyduje o sukcesie danego przedsiębiorstwa internetowego. Aby jednak móc mierzyć się z konkurencją z branży, warto postawić na kilka rozwiązań, bez których e-sklep nie będzie atrakcyjny dla klientów.

Wygląd i działanie sklepu online

Niewątpliwie tym, na co od początku zwraca uwagę klient, jest wygląd witryny internetowej, na której sprzedawane są produkty. Szczególną wagę należy zatem przywiązać do tego, aby sklep i zamieszczony w nim asortyment były atrakcyjne nie tylko pod kątem sprzedażowym, ale i estetycznym. Innowacyjna grafika czy zachęcające slogany to sposób, aby na dłużej przyciągnąć wzrok klienta, jednocześnie zapadając mu głęboko w pamięć. Nie możemy też zapominać o sprawnie i szybko działającej stronie! Równie istotną kwestię stanowi bezbłędne i sprawne działanie strony internetowej. Występowanie jakichkolwiek błędów może przyczynić się do porzucenia koszyka przez kupującego.

Nietuzinkowy asortyment

Jednym ze sprawdzonych sposobów na wybicie się ponad konkurencję jest zaproponowanie klientom czegoś, czego w wyszukiwarce Google jeszcze nie było! Zdecydowanie jednak nie chodzi tu o tworzenie własnych eksperymentów towarowych (choć kto wie?), ale o takie przedstawienie oferty, aby wydawała się ona oryginalna. W tym celu można dowolnie personalizować swoją ofertę, skupiając się, chociażby na konkretnej grupie odbiorców (np. ekologiczna odzież wyłącznie dla kobiet) czy wyjątkowych cechach produktów (np. polska produkcja). Dzięki temu klienci odnajdą w sklepie to, czego do tej pory nie odnaleźli u konkurencyjnych firm.

Podkreśl atuty swojej działalności

Każdą cechę, która w jakikolwiek sposób nawiązuje do idei firmy, można przemienić w atut! W tym celu warto stale podkreślać korzyści, jakie klient może zyskać, dzięki skorzystaniu z oferty tego, a nie innego sklepu internetowego. Wśród zalet znajdują się zarówno te, dotyczące asortymentu, np. jego pochodzenia, jak i całokształtu działalności, choćby poprzez podkreślanie ekologicznej sfery funkcjonowania.

Próbuj, próbuj i jeszcze raz próbuj!

Świat e-commerce należy do odważnych przedsiębiorców! Jeżeli tylko pragniesz, aby Twój biznes wzniósł się ponad konkurencję, koniecznie próbuj wdrażać nie tylko nowe rozwiązania, ale i sprawdzone sposoby na zapewnienie klientom usług na najwyższym poziomie. W tym celu pamiętaj, że niezwykle ważne jest całościowe doświadczenie zakupowe – od sposobu zaprezentowania oferty, poprzez jej koszty, aż po oferowane formy płatności i dostawy. Dla usługobiorców liczy się przede wszystkim sprawna obsługa klienta i zadowalające zakupy!