Kurier

Czym są usługi kurierskie?

Życie w ciągłym biegu sprawiło, że większość zobowiązań staramy się realizować w możliwie jak najmniej czasochłonny sposób. Wobec tego tradycyjne zakupy chętniej zamieniamy na te w sklepach internetowych, z kolei samodzielne dostarczanie potrzebnych rzeczy osobom z najbliższego otoczenia, na usługi świadczone przez wykwalifikowanego przewoźnika. Nie zawsze jednak zdajemy sobie do końca sprawę, czym są usługi kurierskie i co je charakteryzuje. Chcesz poznać odpowiedzi na te pytania? Koniecznie przeczytaj poniższy artykuł!

Jak brzmi definicja usług kurierskich?

Po raz pierwszy pojęcie usług kurierskich znalazło się w Ustawie o łączności z 23 listopada 1990 roku. Przyjmowana tam definicja określała je jako „usługi niemające charakteru powszechnego, polegające na zarobkowym, przyspieszonym przewozie i doręczaniu w gwarantowanym terminie przesyłek„. W 2003 roku prawo to zostało jednak zastąpione przez Ustawę Prawa Pocztowego, a sama definicja usług kurierskich zaczęła obowiązywać wyłącznie w slangu branżowym. Z tego też powodu firmy kurierskie po części realizują swoje świadczenia w oparciu na przepisach pocztowych, a po części na przewozowych. Warto jednak pamiętać, że usługi te stanowią odrębną dziedzinę rynku, a tym, co je wyróżnia, są przede wszystkim innowacyjność oraz chęć przystosowywania się do bieżących potrzeb klientów.

Obecnie więc w świetle polskiego prawa nie istnieje jednoznaczna definicja usług kurierskich. Nie da się jednak ukryć, że można podjąć się samodzielnej próby określenia, czym tak naprawdę one są. Usługa kurierska polega bowiem na odebraniu przesyłki od nadawcy i doręczeniu jej do adresata w wyznaczonym czasie. Warto pamiętać, że usługi kurierskie stanowią niezwykle ważny element struktur logistycznych i mogą być realizowane zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym. Za powodzenie procesu transportu i dostawy odpowiada zaś kurier.

Czym jest przesyłka kurierska?

W obowiązującym prawie pocztowym istnieje jednak definicja przesyłki kurierskiej, zgodnie z którą jest to przesyłka listowa, będącą przesyłką lub paczką rejestrowaną, przyjmowaną, sortowaną, przemieszczaną i doręczaną w określony sposób. Ponadto doręczenie przesyłki kurierskiej ma zapewniać możliwość bezpośredniego odbioru od nadawcy, monitorowania przebiegu dostawy, doręczenia do rąk odbiorcy oraz uzyskania potwierdzenia odbioru.

Usługi transportowe a kurierskie i spedycyjne – różnice

Bardzo często spotykanym problemem jest niewłaściwe nazewnictwo, stosowane w przypadku usługi kurierskiej. Bywa ona bowiem mylnie utożsamiana z usługami transportową czy spedycyjną. W rzeczywistości jednak istnieją znaczne różnice między tymi świadczeniami. Usługa kurierska to nic innego jak usługa, która polega na zarobkowym, szybkim przewozie paczek w ustalonym terminie.

Czym jest usługa transportowa?

Jeśli chodzi o usługi transportowe, to mamy do czynienia z przewozem zarówno rzeczy, jak i osób i to na bardzo wiele różnorodnych sposobów: począwszy od krajowego transportu lądowego, a skończywszy na międzynarodowym transporcie powietrznym. Usługa ta polega więc na przemieszczaniu towarów lub osób z jednego miejsca do drugiego, nie zaś na dostawie.

Czym jest usługa spedycyjna?

Usługa spedycyjna to zaś usługi transportowe, realizowane jednak w znacznie szerszym zakresie i dotyczące wyłącznie towarów. W ich skład, oprócz wcześniej wspomnianego przewozu z punktu A do punktu B, wchodzą również:

  • wybór środka transportu,
  • organizacja całego procesu,
  • obsługa zleceń płatniczych,
  • gromadzenie dokumentacji,
  • ubezpieczanie transportowanych towarów,
  • dokonywanie odpraw celnych.

Rynek usług logistycznych z perspektywy klienta. Co wpływa na najwyższą jakość oferowanej dostawy?

W ostatnich latach usługi kurierskie przeżywają prawdziwe oblężenie, zarówno jeżeli chodzi o opcję odbioru, jak i nadania paczek przez klientów. Bezpośrednio jest to związane z rozwojem handlu elektronicznego, z którego możliwości coraz chętniej korzystają użytkownicy Internetu. W związku z tym na barkach każdej firmy kurierskiej spoczywa obowiązek dostosowania swoich usług tak, aby były one atrakcyjne z perspektywy potencjalnego usługobiorcy. Wśród najczęstszych potrzeb konsumentów znajdują się te, dotyczące czasu realizacji usługi. Wiąże się to zarówno z przyspieszeniem całego procesu, jak i terminowym dostarczaniem zamówionego towaru. Wyłącznie firmy kurierskie, które w tym aspekcie świadczą usługi na najwyższym poziomie – czyli które dbają o to, by klient zbyt długo nie oczekiwał na doręczenie przesyłki – mogą liczyć na jego pełne zaufanie.

Punkty odbioru i płatność bezpośrednio u kuriera

W ostatnim czasie bardzo wielu usługobiorców ceni sobie także możliwość samodzielnego nadania lub odbioru przesyłek z wyznaczonych do tego punktów. Usługa ta jest możliwa w ramach współpracy z firmą InPost! Obecnie bowiem realizujemy nie tylko standardowe usługi kurierskie, ale i zapewniamy możliwość korzystania z całodobowych Paczkomatów InPost. Dzięki temu klient sam może zdecydować, kiedy nada lub odbierze swoją przesyłkę kurierską! Klienci firm świadczących usługi z zakresu doręczania paczek zwracają również uwagę na możliwość uiszczenia płatności dopiero przy odbiorze. Wobec tego wielu przewoźników decyduje się poszerzyć swoją usługę o płatność za pobraniem, często decydując się nawet na udostępnienie możliwości opłacenia zamówienia kartą.

Opcja monitorowania i wprowadzanie zmian wtedy, kiedy przesyłki są już w drodze

Kolejnym cenionym aspektem, jeżeli chodzi o usługi kurierskie, jest możliwość stałego i wygodnego monitorowania przesyłki poprzez aplikację lub stronę internetową przewoźnika. Dzięki temu klienci mogą oszacować czas przyjazdu kuriera lub umieszczenia paczki w punkcie odbioru. Nierozerwalnie związaną z tym kwestią jest też opcja przekierowania przesyłek w inne miejsce, jeżeli okazałoby się, iż w przewidzianym terminie doręczenia adresata nie ma w domu. Dostosowanie się do konsumenta przez firmę kurierską niewątpliwie podnosi poziom świadczonych przez nią usług.

Usługi kurierskie dla firm e-commerce głównym wyznacznikiem rozwoju tego sektora rynku

Bez wątpienia dynamiczny wzrost zapotrzebowania na świadczenie usług kurierskich, z którym mamy do czynienia w ostatnim czasie, jest ściśle związany z prężnie rozwijającym się rynkiem e-commerce. Sklepy internetowe w dużej mierze operują bowiem na logistyce, która ma ułatwiać oraz organizować proces dostawy każdej przesyłki, przez co firmy kurierskie mają ręce pełne roboty! Szacunkowo to właśnie obsługa sklepów internetowych przynosi im największe korzyści. Wobec tego oba te sektory są ze sobą powiązane silną więzią współpracy. Aby jednak oba miały z tego należyty zysk, właściciele e-commerce muszą pamiętać o tym, by kooperować wyłącznie ze sprawdzonymi przewoźnikami, z których usług najchętniej korzystają klienci!

Rynek usług kurierskich. Obecna sytuacja w Polsce i na świecie

Ostatnie lata niewątpliwie należą do branży kurierskiej! Wyraźny, a zarazem stabilny wzrost zapotrzebowania na usługi realizowane przez firmy z tego sektora, czynią go jednym z najszybciej rozwijających się segmentów rynku logistycznego w Polsce i poza jej granicami. Z roku na rok systematycznie wzrasta więc jego wartość oraz ilość realizowanych usług. Zakłada się, że przez najbliższe lata również będzie notowany wzrost. Dlatego też firmy realizujące przesyłki kurierskie są obecnie uznawane za jednych z najbardziej przyszłościowych pracodawców.