e-commerce

Jak zapakować paczkę w sklepie internetowym?

Poradnik pakowania przesyłek dla e-commerce

Okres pandemii przyniósł znaczne wzrosty obrotów w e-handlu – klienci nie chcą lub nie mogą pójść do sklepu, więc kupują więcej w sieci. Paczki nadają też częściej osoby prywatne, które nie mogąc się spotkać z bliskimi wysyłają im przesyłki z prezentami. Jest to więc może dobry moment żeby porozmawiać o tym jak zapakować paczkę żeby sprawiła ona radość odbiorcy, zabezpieczyła pakowane przedmioty podczas transportu, nie skomplikowała pracy kuriera i nie zanieczyściła środowiska.

Pakowanie paczek bezpiecznie

Moment wysyłki paczek jest zwieńczeniem kolejnych kroków podczas zakupów w sklepie internetowym. Od tego momentu dalszy los przesyłki jest w rękach operatora logistycznego. Jednakże przed nadaniem przesyłek trzeba odpowiednio zapakować paczkę. Sposób zabezpieczenia przesyłki może mieć znaczący wpływ na stan w jakim zamówione przedmioty dotrą do odbiorcy, a tym samym na jego zadowolenie z transakcji. W przypadku uszkodzenia zakupionego przedmiotu na pewno kupujący nie będzie zadowolony. Oczywiście za to żeby bezpiecznie przewieźć przesyłkę odpowiada przede wszystkim firma kurierska, ale paczek jest dużo, a podczas transportu mogą się zdarzyć różne nieprzewidziane sytuacje. Dlatego lepiej zapakować paczkę tak, aby artykuły przetrwały wszelkie okoliczności. Dobrym rozwiązaniem będzie wybór takiego opakowania, które będzie mogło być wykorzystane ponownie, w przypadku zwrotu towaru ze sklepu online.

Jak zapakować paczkę, to elegancko

Zabezpieczenie przesyłki to nie jedyny powód żeby zwrócić uwagę na opakowanie przesyłki. Oczywiście, że chcemy uniknąć uszkodzenia sprzedawanego przedmiotu – na pewno zniszczona przesyłka nie zadowoli odbiorcy – ale równie ważne jest wrażenie jakie opakowanie paczki wywrze na odbiorcy. Może nawet ważniejsze, bo w razie uszkodzenia przesyłki zawsze można mieć nadzieję, że klient obwini o nie kuriera, a jak swoją markę musimy zbudować sami. Elegancka czy stylowa paczka z zamówionymi zamówionymi produktami, która odpowiada upodobaniom i oczekiwaniom klienta jest bardzo ważnym elementem budowania marki sklepu. Jeżeli widzieliście znakomitą komedię pod tytułem “Praktykant” z Robertem DeNiro (a jeżeli nie widzieliście, to jak zmarnowaliście ostatnie pół dekady?), to jest w niej znakomita scena, w której założycielka i szefowa niezwykle popularnej internetowej marki odzieżowej udaje się osobiście do magazynu, z którego wysyłane są artykuły, żeby pokazać jego pracownicom jak należy pakować paczki z ubraniami. Robi to, ponieważ rozumie jak ogromne znaczenie dla prestiżu jej marki ma odpowiednie pakowanie sprzedawanych przedmiotów.

Jak zapakować paczkę z ubraniami?

To jak zapakowana jest paczka powinno zależeć od tego co zawiera. W powyższej scenie z filmu “Praktykant” pakowanymi przedmiotami były sukienki, które są o tyle dobrym przykładem, że według badań rynku e-commerce w Polsce należą do najpopularniejszej kategorii towarów w polskim e-handlu. Według raportu Gemius o e-commerce w Polsce w ciągu ostatniego roku ubrania, dodatki i akcesoria kupiło aż 69% respondentów. To jak zapakować paczkę z ciuchami? Wydawałoby się, że nie ma tu szczególnych wymagań, ale to pozorne. Nie można po prostu owinąć kiecki folią i wsadzić do Paczkomatu. Kluczową kwestią jest oczywiście żeby paczki skutecznie chroniły zawartość. Oczywiście po pierwsze przed zabrudzeniem, rozerwaniem, czy zamoczeniem, ale także przed pognieceniem – szczególnie jeśli w grę wchodzą większe i lepsze jakościowo ubrania. Majtki można wsadzić do foliopaka, ale w przypadku sukienki, koszuli, czy nawet koszulek przyda się porządny karton. Dobrze też, żeby rozmiary tego kartonu były dopasowane do objętości towarów. Dzięki temu ubrania nie będą przesuwać się w środku i się nie pogniotą, a sam opakowanie będzie mniej narażone na zgniecenie czy przedziurawienie, jeśli nie będzie w nim pustych przestrzeni.

Karton i elegancja

W przypadku ubrań z wyższej półki szczególnie ważne jest jak produkty ułożone są wewnątrz opakowania i nie chodzi tylko o zapobieganiu pognieceniu produktu. Elegancka bluzka, sukienka, koszula, czy marynarka, powinny być odpowiednio ułożone i zabezpieczone za pomocą firmowego papieru i etykiety, włożone do firmowego kartonu o idealnie dobranym rozmiarze, tak żeby po wyjęciu wyglądała perfekcyjnie. Klientka otwierając paczkę powinna się poczuć wyjątkowo – jakby otwierała prezent, pierścionek zaręczynowy, albo chociaż pudełko czekoladek, a nie jakby wyciągała ścierkę z reklamówki. Odbieranie paczki z nowym ciuchem powinno być samo w sobie przyjemnym doznaniem.

Jak zapakować paczkę z butami

Skoro już mowa o pakowaniu różnych produktów, to drugim najczęściej kupowaną ich kategorią są buty (58% wskazań w badaniach Gemius). Te nie powinny sprawić wielkich problemów przy pakowaniu, bo zwykle producent sam wsadza je w dedykowane pudełka z adekwatnym wypełnieniem. W zasadzie wystarczyłoby takie pudełko owinąć papierem lub folią i nakleić etykiety nadawcze, aczkolwiek warto czasem zajrzeć do tych pudełek i upewnić się, że buty są ładnie ustawione i dobrze zabezpieczone. Można też wsadzić to pudełko w swój firmowy karton żeby dodatkowo zabezpieczyć je przed zabrudzeniem czy zgnieceniem (bo to źle wygląda) i wzmocnić rozpoznawalność swojej marki.

Nie owijaj wszystkiego folią bąbelkową

Bardzo ważne dla wrażenia jakie zrobisz na klientach, jak również dla przyszłości naszej planety, jest żeby opakowanie było ekologiczne. Coraz więcej osób zwraca na to uwagę i może to istotnie wpłynąć na image marki. Dlatego lepiej stosować opakowania z materiałów odnawialnych i biodegradowalnych. Podczas pakowania przesyłek nie owijaj wszystkiego bezmyślnie w folię. Lepiej zapakuj paczki w papier i karton. Pustych przestrzeni nie należy wypełniać folią bąbelkową czy nie daj Boże styropianowymi płatkami. Zamiast tego można użyć gniecionego papieru albo kartonu. Najlepiej zresztą żeby tych pustych przestrzeni nie było. Samochód kuriera wożąc powietrze nadal spala paliwo, generuje hałas, korki, spaliny i dwutlenek węgla (przyczyniając się do zmian klimatu). Tak więc wysyłanie pustych paczek jest nie tylko bezproduktywne, ale i szkodliwe dla środowiska.