Sposoby na prowadzenie dobrego sklepu internetowego
Współczesne sklepy internetowe prześcigają się we wdrażaniu działań, które mają zapewnić im przewagę nad konkurencją. Popularność e-handlu sprawia, że coraz trudniej jest wyróżnić się w oczach potencjalnych klientów. Aby móc rozważać te kwestie, warto zastanowić się, co tak naprawdę kryje się pod pojęciem dobrego sklepu internetowego oraz co zrobić, aby właśnie w ten sposób postrzegali go konsumenci. Jak zatem prowadzić e-sklep, aby móc czerpać z niego jak najwięcej korzyści? Sprawdźmy!
Dlaczego sklep internetowy to obecnie najkorzystniejsza forma handlu?
Szacunkowo pierwszą rzeczą, którą robimy, gdy jakiś produkt staje się nam niezbędny, jest przejrzenie ofert sklepów internetowych. Wszystko dlatego, że to o wiele wygodniejsze rozwiązanie, aniżeli szukanie w tradycyjny sposób, czyli odwiedzając wybrane sklepy stacjonarne. Ile osób po znalezieniu wymarzonej oferty decyduje się na jej zakup? Większość!
Zachowanie to ukazuje, jak ogromnym zainteresowaniem w obecnych czasach cieszą się sklepy online. Statystycznie już od kilku dobrych lat dominują one nad swoimi stacjonarnymi odpowiednikami, przez co coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na prowadzenie swojego biznesu właśnie w taki sposób. I słusznie, gdyż dynamiczny rozwój branży e-commerce ukazuje, że jeszcze przez długi czas będzie ona przynosić wymierne korzyści. Założyć sklep internetowy może każdy. Nie każdy jednak wie, jak prowadzić go w atrakcyjny i rozważny sposób.
Dobry sklep internetowy – czyli sprawdzaj, rozwijaj, monitoruj
Każdy przedsiębiorca, który podejmuje się prowadzenia internetowej działalności, bez wątpienia pragnie, aby przynosiła mu ona jak najwięcej korzyści. Dlatego też decyduje się na wdrażanie rozwiązań, które sprawią, że potencjalni klienci będą dobrze postrzegali jego biznes, tym samym chętniej podejmując decyzję na temat rozważanego zakupu.
Wybierz platformę do utworzenia sklepu
Dobry sklep internetowy powinien więc być przede wszystkim przyjazny dla konsumenta. W pierwszej kolejności dotyczy to witryny sprzedażowej. To właśnie pierwsze spojrzenie determinuje cały proces zakupowy. Dlatego też e-commerce musi zachęcać starannymi zdjęcia czy grafikami, jak również obfitować w tematyczne treści.
Atrakcyjna i funkcjonalna witryna internetowa
Pierwszy kontakt ze stroną e-sklepu nie dotyczy jednak wyłącznie sfery wizualnej. To, czy wyda się ona klientowi atrakcyjna, zależy bowiem również od jej intuicyjnej i bezproblemowej nawigacji. Dobry sklep internetowy powinien być łatwy w obsłudze oraz wolny od wszelkich błędów na płaszczyźnie działania (np. szybkiego ładowania podstron). Co więcej, musi on posiadać intuicyjną wyszukiwarkę, dzięki której klient szybko odnajdzie to, czego potrzebuje. W dalszej kolejności usługobiorca z pewnością zwróci uwagę na to, jak prezentowane są sprzedawane rzeczy. Niezwykle ważne jest więc, aby zadbać o skrupulatne opisy produktów oraz grafiki odzwierciedlające ich rzeczywisty wygląd.
Jak zacząć prowadzić sklep internetowy, aby przynosił korzyści?
Prowadząc sklep internetowy, należy pamiętać nie tylko o tym, co widzialne, ale i o odpowiedniej konfiguracji sprzedaży wysyłkowej. O czym w tej kwestii nie należy zapominać, aby zaistnieć w Internecie i zachęcić użytkowników do częstego robienia zakupów?
Dobrze sformułowany regulamin
Jednym z podstawowych, a zarazem obowiązkowych elementów w każdym e-commerce jest regulamin sklepu, zawierający treści, dotyczącego jego funkcjonowania oraz wyjaśniające cały proces zawierania umowy, jaki zachodzi między sprzedawcą a kupującym. To właśnie on stanowi więc główne źródło informacji dla klienta, jednocześnie zapewniając mu bezpieczeństwo podczas zakupów. Dobrze sformułowany regulamin to także zabezpieczenie dla właściciela sklepu w razie problemów z dopełnieniem zawartej umowy. Regulamin powinien być umieszczony na stronie w widocznym miejscu tak, aby usługobiorca w każdej chwili mógł się z nim zapoznać.
Możliwość bezproblemowego kontaktu z obsługą
Na stronie, na której klient dokonuje zakupu, nie może zabraknąć również możliwości skontaktowania się z obsługą klienta sklepu internetowego. Najczęściej przybiera ono formę formularza, który po wypełnieniu trafia pod właściwy adres e-mailowy. Dzięki temu konsument będzie czuł się pewnej podczas kupowania wybranych produktów, jak również zyska szybką pomoc w razie ewentualnych problemów.
Różne formy płatności
Jednym z głównych przykazań sprzedaży internetowej jest zapewnienie klientom najwyższej jakości obsługi. Warto pamiętać, że z ich perspektywy niezwykle cenna będzie możliwość samodzielnego wyboru sposobu opłacenia produktów. Sytuacja, że w sklepie internetowym dostępna jest wyłącznie jedna czy dwie formy płatności to obecnie rzadkość, do tego działa to negatywnie na klientów.
Wobec tego właściciele e-commerce powinni udostępniać swoim klientom najpopularniejsze metody opłacania zamówień, czyli:
- przelew tradycyjny,
- przelew internetowy,
- płatność kartą,
- płatność za pobraniem,
- płatność BLIKiem,
- portfel elektroniczny.
Dostawa na wiele sposobów
Podobnie sytuacja ma się z metodami dostawy, jakie może zaoferować swoim klientom właściciel sklepu internetowego. Zamówione produkty powinny bowiem docierać do nich w jak najwygodniejszy sposób. Wśród metod nie powinno zatem zabraknąć standardowego kuriera, który bezpiecznie dowiezie paczkę aż pod same drzwi. Jeszcze lepiej, kiedy zadania tego podejmują się różne firmy. Dzięki temu klient może wybrać tą, która najbardziej mu odpowiada. Warto pamiętać, że nie każdy konsument może pozwolić sobie na oczekiwanie na przyjazd dostawcy. Wobec tego wśród form doręczenia produktu ze sklepu nie może zabraknąć dostawy do punktu odbioru lub Paczkomatu. Dobrym sposobem na przyciągnięcie klienta jest również zaoferowanie bezpłatnego doręczenia zamówionych produktów do punktu stacjonarnego. Takie działanie jest jednak możliwe wyłącznie wtedy, kiedy właściciel sklepu dysponuje podobnym miejscem.
Pamiętaj o użytkownikach mobilnych!
Dynamicznie rozwijająca się technologia wprost zagrzewa właścicieli sklepów do wrażania coraz to nowszych rozwiązań. Każdy z nich powinien pamiętać, że zakupy często robi się za pomocą urządzeń mobilnych. Dlatego też niezwykle ważna jest więc odpowiednia konfiguracja strony tak, aby mogli oni bez przeszkód realizować swoje zamówienia. To, jak działa sklep internetowy na smartfonie czy tablecie, w dużej mierze determinuje decyzję zakupową konsumenta oraz wpływa na jego więź z daną marką. Dlatego też należy szczególnie zadbać o to, by mógł on liczyć na szybki i intuicyjny zakup każdego produktu!
Social media motorem napędowym e-sklepu
Prowadzenie sklepu internetowego to niewątpliwie wymagający proces, którym już od podstaw należy kierować w przemyślany sposób. Oprócz sprawnie działającej strony, odpowiedniego przedstawienia produktów, czy różnorodnych udogodnień dla klientów, właściciel powinien zadbać również o dobrą reklamę. W tym aspekcie najlepiej sprawdzają się działania aktywnie prowadzone w mediach społecznościowych, dzięki którym nie tylko można korzystnie zareklamować dany produkt, ale i pozyskać sieć zaufanych klientów.
Social media to także sposób na dotarcie do szerokiego grona odbiorców, co znacznie zwiększa zasięgi, jednocześnie przyczyniając się do zwiększenia sprzedaży w sklepie internetowym. Jeżeli więc chcesz dobrze prowadzić swoją działalność i widzieć rosnące zainteresowanie Twoim sklepem internetowym, pamiętaj, by analizować wszystko poprzez przyjęcie perspektywy potencjalnego usługobiorcy. Traktuj klientów tak, jakbyś sam chciał być traktowany jako klient!