Aplikacja mobilna

Aplikacja InPost

Innowacja w logistyce

Badania rynku e-commerce za 2020 rok wskazują na znaczący sukces InPostu na Polskim rynku logistyki: Paczkomaty wreszcie przegoniły usługi kurierskie w rankingu najpopularniejszych metod dostawy zamówień ze sklepów internetowych. Nie jest to całkowitym zaskoczeniem, bo trend ten widoczny był już od jakiegoś czasu, a pandemia, która przyniosła znaczne zwiększenie obrotów w e-commerce, przyczyniła się do jego nasilenia. Bardziej zaskakuje informacja, że Paczkomaty stały się równorzędnym konkurentem dla Poczty Polskiej w sektorze przesyłek dla klientów indywidualnych. Te osiągnięcia to jednak nie tylko skutek pandemii (i związanych z nią zmian w zachowaniu klientów), ale także energicznych i innowacyjnych działań firmy. Najbardziej rzuca się w oczy wzrost liczby punktów odbioru paczek – Paczkomatów jest już ponad 10 tysięcy, ale nie można zignorować też wprowadzenia innych innowacyjnych rozwiązań, w tym aplikacji InPost Fresh czy InPost Mobile, którą niedawno wzbogacono, obok funkcji śledzenie paczek i zdalne otwieranie skrytki, także o opcję nadawania paczek.

Paczkomat w badaniach rynku

Wspomniane badania rynku to przede wszystkim publikowany co roku raport Gemius pod tytułem „E-commerce w Polsce”. Z najnowszej jego edycji dowiadujemy się między innymi, że spośród biorących udział w badaniu internautów kupujących w sieci aż 61% zadeklarowało, że robiąc zakupy on-line korzystają najczęściej z dostawy zamówień do Paczkomatu. W raporcie użyto wprawdzie określenia „maszyny paczkowe”, ale w praktyce żadnych innych urządzeń tego typu (poza Paczkomatami) w Polsce nie ma. Z kolei nieco ponad połowa (55%) respondnetów w odpowiedzi na to pytanie wskazało na dostawe kurierem bezpośrednio do domu lub miejsca pracy . Wyniki te znalazły niezależne potwierdzenie w badaniach przeprowadzonych w kwietniu 2020 przez Kantar Polska. W tym przypadku na Paczkomaty wskazało 80% respondentów, a na dostawe przez kuriera – 70%. W obu badaniach usługi Poczty Polskiej znalazły się na trzeciej pozycji, inne opcje (głównie dostawy do różnych punktów odbioru paczek) cieszyły się znacznie mniejsza popularnością. Jak już wspomniano, jest to zwieńczenie trendu, który obserwujemy już od kilku lat: kolejne raporty Gemius wskazują, że popularność Paczkomatów stale rośnie.

Odbieranie i nadawanie w Paczkomacie

Natomiast nową informacją jest ujawniona w badaniu Kantara wysoka pozycja Paczkomatów na rynku usług dla klientów indywidualnych. Już 51% ankietowanych internautów wskazuje, że korzystało z opcji nadania przesyłki w Paczkomacie, podczas gdy z możliwości wysyłki paczki w urzędzie pocztowym korzystało 53% respondentów. Także w tym przypadku można upatrywać przyczyn w sytuacji związanej z pandemią, ale przede wszystkim we wprowadzanych przez firmę innowacjach, takich jak ułatwienia w nadawaniu przesyłek za pośrednictwem Paczkomatów. Dodanie takiej funkcjonalności do aplikacji InPost pozwala przewidywać, że za rok Paczkomaty wyprzedzą usługi pocztowe.

Aplikacja InPost Mobile:

Śledzenie paczki za pomocą aplikacji

Podstawową funkcjonalnością aplikacji InPost Mobile, dostępną od razu po pobraniu z app store, nawet bez rejestracji numeru telefonu, jest możliwość śledzenia przesyłek. Bez rejestracji działa to jak na stronie internetowej operatora: możesz sprawdzić status przesyłki wpisując jej numer. Natomiast po zarejestrowaniu w aplikacji InPost numeru telefonu wszystkie przesyłki powiązane z tym numerem są automatycznie dodawane do listy zaraz po utworzeniu zlecenia nadania. Dzięki temu możesz bez konieczności wpisywania numeru przesyłki w jednym miejscu sprawdzić gdzie jest każda nadana przez ciebie lub wysłana do ciebie paczka, jaki ma numer, kod odbioru itp.

Aplikacja InPost Mobile:

Wszystkie powiadomienia w jednym miejscu

Podstawowe informacje o paczkach można uzyskać bez konieczności uruchamiania aplikacji dzięki funkcji powiadomień systemowych. Aplikacja InPost Mobile wyśle powiadomienie push o każdej nowej paczce powiązanej z twoim numerem, jak również wtedy gdy paczka gotowa jest do odbioru, została odebrana, a nawet wtedy gdy znajdziesz się w pobliżu Paczkomatu, w którym czeka na ciebie paczka (o ile ma dostęp do danych o lokalizacji urządzenia).

Aplikacja mobilna InPost:

Odbieraj paczki – szybciej zdalnie

Opcja zdalnego otwierania skrytek powinna szczególnie spodobać się odbiorcom w czasach pandemii, ponieważ pozwala na odbiór paczki bez konieczności dotykania panelu urządzenia, którego wcześniej dotykali (o zgrozo!) inni ludzie. Jednak i bez pandemii jest to bardzo użyteczna funkacja pozwalająca zredukować kolejki i przyspieszyć odbierania paczek (nawet do kilku sekund). Aby odebrać przesyłkę wystarczy włączyć aplikację InPost Mobile, wybrać paczkę z listy i nacisnąć przycisk otwarcia skrytki zdalnie. Zdalne otwieranie skrytek wymaga dostępu do lokalizacji urządzenia, ponieważ apliakcja InPost sprawdza czy użytkownik na pewno jest w pobliżu wybranego paczkomatu. Po potwierdzeniu polecenia otwarcia skrytki, aplikacja pokazuje jej lokalizację w Paczkomacie i otwiera zdalnie drzwiczki. Po ich zamknięciu użytkownik ma jeszcze możliwość ponownego otwarcia skrytki Paczkomatu, do momentu kiedy potwierdzi odbiór. Korzystając ze zdalnego otwierania skrytki możesz szybciej odebrać przesyłki i ominąć kolejki, które (co prawda rzadko, ale jednak) tworzą się przy popularnych Paczkomatach.

Aplikacja InPost Mobile:

Nadawanie paczki za pomocą aplikacji

InPost już wcześniej dawał klientom dostęp do innowacyjnej usługi InPost Szybkie Nadania, która dawała użytkownikom możliwość nadania przesyłek bez potrzeby zakładania konta w systemie InPost. Wystarczy podać dane nadawcy i odbiorcy oraz opłacić przesyłkę przelewem online aby móc wydrukować etykietę nadawczą, którą następnie skanuje się w czytniku kodów w Paczkomacie. Prawdopodobnie jest to jeden z powodów wzrostu popularności Paczkomatów wśród klientów nadających paczki prywatnie. InPost umożliwiał też nadanie paczek bez etykiety bezpośrednio w Paczkomacie, aczkolwiek nie w każdym. Nowa funkcjonalność nadawania paczek w aplikacji InPost łączy te dwa w jednym. W tej opcji również nie ma konieczności drukowania etykiety, a nadać paczkę można w dowolnym Paczkomacie. Sama procedura nadania paczki jest równie prosta jak w serwisie InPost Szybkie Nadania: wystarczy wybrać w aplikacji mobilnej ikonę strzałki (po środku na dole ekranu głównego) i podać dane odbiorcy w formularzu. Płaci się BLIKiem, ale InPost zapowiada już dodanie kolejnych opcji. Po opłaceniu przesyłki można już pójść do Paczkomatu. Po zeskanowaniu kodu QR z aplikacji Paczkomat otworzy skrytkę, do której można włożyć paczkę. Zauważmy, że na samym opakowaniu nie trzeba podawać żadnych danych. Oprócz kodu QR w aplikacji użytkownik otrzyma również e-mail z kodem nadania, który może podać korzystając z terminala Paczkomatu.