Rynek kurierski

Najważniejsze informacje na temat rynku kurierskiego

Współczesny rynek kurierski znacznie różni się od tego, co jeszcze kilka lat temu kryło się pod tym samym nazewnictwem. W rzeczywistości branża KEP stale ulega dynamicznemu rozwojowi, kreując nowe trendy oraz zmuszając nowe podmioty do dostosowywania się pod bieżące potrzeby klientów. W ostatnich latach usługi z branży kurierskiej zawdzięczają swoją popularność przede wszystkim przedsiębiorstwom e-commerce. Jak zatem zmienił się rynek rynek kurierski i co musisz o nim wiedzieć? Dowiesz się wszystkiego z naszego artykułu!

Rynek kurierski w Polsce- historia, wartość, charakterystyka

Istnienie branży kurierskiej w Polsce szacuje się na prawie 30 lat. Najwięcej podmiotów realizujących usługi z tego zakresu przeżywało swój rozkwit na przełomie lat 80. i 90. XX wieku. To właśnie wtedy powstawały pierwsze lokalne firmy kurierskie, które zajmowały się doręczaniem przesyłek do pobliskich miejscowości, jak również międzynarodowe przedsiębiorstwa, świadczące usługi na znacznie większą skalę. Na barkach ówczesnych właścicieli biznesów z branży KEP spoczywała konieczność samodzielnego rozbudowania sieci dostaw tak, aby była ona jak najbardziej efektywna. Wobec tego nadrzędną rolę zaczęła odgrywać odpowiednia organizacja działań operacyjnych. Były one ściśle uzależnione od pięciu czynników:

  • sortowni przesyłek,
  • poszczególnych oddziałów w różnych miastach,
  • rozbudowanej floty dostawczej,
  • stale unowocześnianych systemów informatycznych,
  • pracowników gotowych na podejmowanie nowych wyzwań.

Powodem, dla którego coraz więcej firm decydowało się powiązać swoje działania z branżą kurierską, było ogólne niezadowolenie społeczeństwa, co do usług świadczonych przez pozostałe firmy transportowe – w tym tradycyjne usługi pocztowe. W związku z niedogodnościami związanymi z taką formą dostawy, wiele przedsiębiorstw wówczas działających w Polsce, postanowiło robić to lepiej, sprawniej i z uwzględnieniem wymagań klientów.

Ile obecnie wynosi wartość polskiego rynku kurierskiego?

Zgodnie z założeniami z wcześniejszych okresów, co roku mamy do czynienia ze znacznym wzrostem wartości rynku kurierskiego w Polsce. Jest to wynikiem dynamicznego rozwoju branży e-commerce, z której usług korzysta coraz większy odsetek społeczeństwa. Ubiegły 2020 rok stanowił zaś punkt przełomowy dla podmiotów działających w tym sektorze rynkowym i obecnie jest nazywany „rokiem usług kurierskich”. Ma to bezpośredni związek z ogólnoświatową pandemią koronawirusa, której konsekwencją stało się większe zapotrzebowanie na realizację przesyłek kurierskich. Powracające obostrzenia oraz strach przed wzrastającą liczbą zakażeń sprawiły, że społeczeństwo w Polsce o wiele chętniej korzystało z usług e-commerce, decydując się na realizację zakupów bezpośrednio z domu.

Pomimo tego, że pandemia i jej groźne skutki nie są już aż tak odczuwalne przez społeczeństwo, kurierzy w dalszym ciągu mają ręce pełne roboty. Wielu usługobiorców postanowiło bowiem na stałe przerzucić się na internetowe zakupy, tym samym korzystając z dostawy produktów pod adres domowy. Czynniki te sprawiły, że w 2020 roku rynek przesyłek kurierskich odnotował wzrost aż o 32,6 proc., zwiększając swoją wartość do 6,87 mld zł (zgodnie z danymi Urzędu Komunikacji Elektronicznej). Szacunkowo wzrost zainteresowania usługami kurierskimi będzie systematycznie wzrastał przez kolejne lata.

Wyzwania i zmiany w usługach kurierskich. Jak sprostać wymaganiom klientów?

Dynamiczny rozwój rynku kurierskiego wymaga od usługodawców niezwykle elastycznego podejścia. Muszą oni przede wszystkim sprostać wymaganiom stawianym przez klienta. Wobec tego firmy kurierskie zobowiązane są wdrażać rozwiązania, dzięki którym zwiększą swoją atrakcyjność w oczach odbiorców. Wśród głównych trendów w ostatnich latach bez wątpienia króluje możliwość odbioru paczek z wyznaczonych do tego punktów. Największą popularnością w tej dziedzinie cieszą się całodobowe Paczkomaty InPost. Niektóre z nich zlokalizowane są przy urzędach. Wysyłka dokumentów urzędowych Paczkomatem pozwala na zaoszczędzenie czasu i jest niezwykle wygodna.

Godziny dostawy dostosowane do usługobiorcy oraz płatność kartą

Oprócz tego klienci niezwykle cenią sobie możliwość przekierowania przesyłki pod inny adres, jeżeli wiedzą, że kurier nie zastanie ich w domu. Rozwiązaniem tego problemu jest także wdrożenie usługi kuriera wieczornego, który obsługuje paczki nawet do późnych godzin tak, by każdy klient był w stanie odebrać swoją przesyłkę. Wyzwaniem, z którym w najbliższych latach będą mierzyć się kurierzy z wielu firm, jest również przyspieszenie czasu dostarczenia paczki. U niektórych przewoźników (np. w InPost) klienci mogą skorzystać z usługi „same day delivery”, zakładającej doręczenie przesyłki jeszcze tego samego dnia.

W końcu wśród potrzeb usługobiorców przedsiębiorstw kurierskich znajdują się również możliwość zamówienia przesyłki za pobraniem oraz uiszczenie należności za pomocą karty płatniczej. Coraz więcej samochodów kurierskich zostaje więc wyposażonych w terminal, dzięki któremu klienci mogą wygodnie opłacić swoje zakupy przy odbiorze.

Pośrednicy w świadczeniu usług a branża kurierska – perspektywa rozwojowa

Dużą rolę w rozwoju branży kurierskiej w Polsce przypisuje się pośrednikom kurierskim, zwanym także brokerami. Ich działalność polega na współpracy z różnymi przewoźnikami, których świadczenia w dalszej kolejności oferują własnym klientom. Głównym zadaniem jest więc pośredniczenie między nadawcą przesyłki a obsługującą ją firmą kurierską. Z racji tego, że są oni w pewnym stopniu odpowiedzialni za dostarczanie przewoźnikom nowych usługobiorców, mogą liczyć na rabaty, dzięki którym ceny usług stają się jeszcze bardziej atrakcyjne. Dla wielu osób korzystanie z brokera kurierskiego to dobre rozwiązanie, które uwalnia ich od konieczności samodzielnego załatwiania wszelkich formalności. Wobec tego nie można pomijać roli tych podmiotów w całościowym rozwoju rynku KEP.

Najbardziej rozpoznawalne marki firm kurierskich w Polsce – InPost podbija rynek!

Rynek KEP w Polsce jest bardzo obfity. W 2020 roku stan operatorów świadczących usługi przewozowe wynosił aż 291 zarejestrowanych podmiotów. Nie da się jednak ukryć, że nie każdy z nich może cieszyć się ogólnokrajową renomą. Zgodnie z raportem Gemius „E-commerce w Polsce 2020” klienci najczęściej korzystają z usług trzech przewoźników. Warto jednak nadmienić, że InPost oferuje możliwość doręczenia przesyłek do całodobowej sieci Paczkomatów, których liczba na terenie całej Polski sięga już ponad 14 tysięcy! Według tego samego raportu nasze urządzenia są najczęściej wybieraną formą dostawy zamówień, wyprzedzając standardowych kurierów. Według badań Kantar aż 89 proc. badanych wybiera Paczkomaty InPost. My zaś gwarantujemy, że jest to doskonały wybór!