Wszystko, co musisz wiedzieć przed założeniem e-sklepu z biżuterią
Interesujesz się biżuterią i chcesz spróbować swoich sił w sprzedaży online? Własny sklep internetowy to świetny sposób na biznes, pod warunkiem, że masz przemyślaną strategię działania i koncepcję swojej marki. Niezależnie od tego, czy promujesz biżuterię złotą, srebrną lub rękodzieło, możesz osiągnąć sprzedażowy sukces.
Z naszego artykułu dowiesz się:
- jak założyć sklep internetowy z biżuterią,
- jak planować działania marketingowe,
- co zrobić, by dotrzeć do klientów i jakie kanały sprzedaży wybrać.
Sprzedaż biżuterii przez Internet
Ludzie od zawsze uwielbiali błyskotki. Kolczyki, bransoletki, zawieszki, łańcuszki i inne drobiazgi chętnie kupują zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Biżuteria to świetny pomysł na upominek dla bliskiej osoby i doskonały sposób na wyrażenie własnych uczuć, a także zaprezentowanie swojego gustu oraz stylu. Czy sprzedaż biżuterii online to opłacalny biznes? Wszystko zależy od tego, jaki masz pomysł na rozwój swojej firmy i czy trafiasz ze swoją ofertą w rynkową niszę. Jeśli masz gruntowną wiedzę na temat rynku biżuteryjnego i wiesz, jakie są obecnie trendy i oczekiwania konsumentów, masz duże szanse na sprzedażowy sukces.
Najlepszym dowodem na opłacalność sprzedaży biżuterii w sieci są sklepy internetowe takie jak: Swarovsky, Apart, Lilou czy W. Kruk, które na polskim rynku funkcjonują z sukcesem już od wielu lat. Oczywiście wymienione marki nie są jedynymi gigantami branży biżuteryjnej i jubilerskiej. Firmy te stanowią jednak doskonałą inspirację dla wszystkich tych, którzy rozważają założenie sklepu internetowego z biżuterią.
Biznes plan sklepu internetowego z biżuterią: co w nim uwzględnić?
Jak w przypadku każdego innego biznesu, stworzenie sklepu internetowego biżuteryjnego zaczynasz od opracowania biznesplanu. Nie licz na to, że Twój e-biznes się rozkręci, jeśli pominiesz ten ważny etap przygotowawczy. Daj sobie czas na przemyślenia i przygotuj dokładną analizę rynku oraz plan swoich działań.
W swoim biznesplanie koniecznie uwzględnij kilka istotnych kwestii:
- Co chcesz sprzedawać? (co wyróżnia Twój asortyment? Czy będzie to biżuteria z metali szlachetnych, stali chirurgicznej, drewna itd.? Jakiego typu ozdoby zamierzasz promować: czy na przykład stawiasz wyłącznie na bransoletki, czy wolisz sprzedawać różne rodzaje biżuterii?),
- Do kogo kierujesz swoją ofertę? (Kim są Twoim potencjalni klienci? Czy są to kobiety, nastolatki, czy mężczyźni, a może oferta będzie uniwersalna i dla wszystkich?),
- Jakie firmy stanowią Twoją konkurencję i czym się charakteryzuje ich oferta?
- W jaki sposób zamierzasz promować swoje towary?
- Jakim budżetem dysponujesz i czy będziesz potrzebować wsparcia finansowego w postaci kredytu lub pożyczki? (Czy chcesz zatrudniać pracowników do obsługi swojego e-biznesu? Czy potrzebujesz zaplecza magazynowego?),
- Jaki masz pomysł na organizację dostaw w swoim sklepie internetowym?
Analiza SWOT
Kolejny bardzo ważnym elementem każdego biznesplanu jest też analiza SWOT, czyli obiektywna ocena, czy e-sklep przyniesie zyski. Skrót SWOT pochodzi od słów:
- Strong, czyli silne strony,
- Weakness – słabe strony,
- Opportunities, czyli szanse rozwoju,
- Threats, czyli zagrożenia i wszystkie niekorzystne czynniki, które przeszkadzają w prowadzeniu sklepu internetowego i utrudniają jego rozwój.
Zakładanie sklepu internetowego z biżuterią – od czego zacząć?
Masz już opracowany biznesplan Twojego sklepu internetowego z biżuterią? Świetnie! Czas więc przyjrzeć się bliżej kwestiom technicznym. Jeśli nie chcesz wydawać majątku na tworzenie indywidualnego projektu e-sklepu, skorzystaj z gotowych platform sklepowych. Są to szablony, które możesz dostosować do swoich potrzeb i koncepcji.
Większość dostępnych na rynku rozwiązań stanowią abonamentowe, gotowe platformy e-commerce, takie jak:
- Shoper,
- PrestaShop,
- WooCommerce,
- RedCart.
To oczywiście nie wszystkie dostępne platformy, z których możesz skorzystać jako właściciel sklepu internetowego. Zanim dokonasz wyboru szablonu, porozmawiaj ze specjalistami branży e-commerce i dowiedz się, jakie są wady i zalety różnych platform sprzedażowych i na co zwrócić uwagę przed nawiązaniem współpracy z dostawcą oprogramowania.
Regulamin sklepu z biżuterią i zasady płatności online
Każdy sklep internetowy musi mieć swój regulamin. Jest to dokument, w którym:
- podajesz kupującym swoje dane adresowe i NIP,
- ustalasz warunki dokonywania transakcji na Twojej stronie internetowej,
- przedstawiasz zasady składania reklamacji,
- informujesz kupujących o sposobie dostarczania zamówionej biżuterii.
Regulaminy sklepów internetowych odgrywają bardzo ważną rolę w sytuacjach spornych. Jako właściciel sklepu powinieneś więc zadbać o przejrzystość swojego regulaminu – stwórz go wspólnie z prawnikiem, by uniknąć problemów i nieporozumień na etapie posprzedażowym.
Bezpieczne płatności w sklepie internetowym
Klienci, którzy wejdą na Twoją stronę z zamiarem dokonania zakupów, oczekują, że będą mogli szybko i bezpiecznie zapłacić za zamówioną biżuterię. Musisz więc zaproponować im różne płatności internetowe, dopasowane do potrzeb rynku i obowiązujących standardów. Zwróć uwagę na to, że niektórzy klienci preferują płatności BLIK-iem, inni zaś wolą płacić przelewem tradycyjnym lub kartą kredytową. Mile zaskocz swoich klientów, dając im do wyboru wiele różnych form płatności za zamówioną biżuterię.
Logistyka w sklepie internetowym: wysyłka paczek i firmy kurierskie
Bezpieczna wysyłka biżuterii do klienta to kolejna sprawa, o którą musisz zadbać jako właściciel e-sklepu. Skontaktuj się z firmami kurierskimi lub miejscowym brokerem usług kurierskich i ustal warunki długoterminowej współpracy. Przewoźnik powinien wiedzieć, jakiego rodzaju asortyment oferujesz i jeśli, na przykład, jest to kosztowna biżuteria, otrzymasz możliwości ubezpieczenia Twoich przesyłek. Zaproponuj klientom różne opcje wysyłki: przesyłki kurierskie, wysyłki do automatów Paczkomat InPost, dostarczenie do wybranego punktu odbioru. Wszystko po to, aby Twoi klienci mogli wybrać dla siebie optymalne rozwiązanie.
Jak stworzyć atrakcyjną witrynę internetową – pomysł na wyjątkowy e-sklep z biżuterią
Wygląd sklepu internetowego z biżuterią odgrywa kluczową rolę w procesie zakupowym. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta: nawet najbardziej ekskluzywna, stylowa biżuteria, zaprezentowana w nieapetyczny sposób, na niedopracowanej, nudnej stronie, zniechęci potencjalnego klienta! Oprawa wizualna w sklepach internetowych jest bardzo ważna i składa się na nią kilka elementów, takich jak:
- kolorystyka strony (na przykład: czarne odcienie kojarzą się z elegancją, prestiżem i luksusem, biel nawiązuje do niewinności i wdzięku),
- układ produktów i dobór zdjęć,
- intuicyjne rozmieszczenie guzików CTA (Call To Action, czyli: dodaj do koszyka, zamów, kliknij).
Responsywność strony internetowej
Na odbiór oferty wpływa też responsywność sklepu internetowego. Jeśli jest on dopasowany do ekranów o różnych rozdzielczościach i dobrze działa na urządzeniach mobilnych, szanse na udaną sprzedaż są znacznie większe, ponieważ klienci nie muszą zastanawiać się, gdzie są poszczególne przyciski i funkcje.
Pozycjonowanie sklepu internetowego: w e-commerce content ma znaczenie!
Planując uruchomienie sklepu internetowego z biżuterią, dobrze się zastanów nad doborem treści, które zobaczą Twoi klienci. Pod pojęciem treści kryją się zarówno opisy produktów, jak i blog, meta tagi czy banery. Wybór odpowiednich treści wpływa na Twoją pozycję w wynikach wyszukiwarek i sprawia, że konsumenci czują się dobrze poinformowani.
Planując układ treści w sklepie internetowym, korzystaj z pomocy specjalisty SEO lub z darmowych narzędzi i plannerów słów kluczowych typu: Google Keyword Planner, AnswerThePublic lub Ubersuggest. Dzięki tym narzędziom dowiesz się, jakie frazy kluczowe warto wplatać w treści i poznasz aktualne trendy biżuteryjnej branży e-commerce.
Planowanie działań marketingowych w sklepie internetowym z biżuterią: wybór kanałów sprzedaży i promocji
Masz już szablon strony, treści i katalog pełen nietuzinkowych zdjęć Twojej biżuterii? Czas wdrożyć strategię marketingową i zająć się sprzedażą online. Skorzystaj z możliwości, jakie daje Ci rynek e-commerce: testuj reklamy, bazując na swojej znajomości grupy docelowej. Wielu konsumentów, poszukujących biżuterii dla siebie lub swoich bliskich, szuka inspiracji w mediach społecznościowych, na Facebooku (grupy tematyczne, sklepy Facebook, Marketplace), Instagramie, Tik Toku. Inni klienci zaczynają proces zakupowy na portalach typu: Allegro czy Ceneo, poszukując opinii innych kupujących.
Nie ma jednej, sprawdzonej metody, jak sprawić, by sklep internetowy z biżuterią zdobył popularność i wysokie zyski. W pierwszym roku swojej działalności testuj skuteczność różnych rozwiązań, na przykład:
- kampanii Google Ads,
- reklam Facebook Ads,
- remarketingu.
Ciekawym pomysłem, chętnie wykorzystywanym w branży biżuteryjnej, jest nawiązanie współpracy z influencerami i promowanie biżuterii na Instagramie.
Bezpieczeństwo sklepu internetowego – o tym nie wolno zapominać
Warunkiem zaistnienia pozytywnej relacji między klientem a sklepem internetowym jest wzajemne zainteresowanie i zaufanie. Jak zyskać grono stałych, lojalnych klientów w e-sklepie z biżuterią? Zatroszcz się o dynamiczną, bezpieczną obsługę każdego zamówienia. Umieść na swojej stronie dane kontaktowe i teleadresowe, by każdy mógł zweryfikować, czy Twoja firma figuruje w rejestrze przedsiębiorców. Regularnie kontroluj też zabezpieczenia antywirusowe na urządzeniach, z których korzystasz, aktualizując swoją ofertę.