zwrot towaru

Zwrot do sklepu internetowego – jak uniknąć opłat?

W ostatniej dekadzie na całym świecie znacząco wzrosła popularność sklepów internetowych. I nic w tym dziwnego, ponieważ możesz w nich kupić wszystko, co tylko sobie wymarzysz, nie wychodząc z domu! Zakup towarów i usług przez Internet oznacza zawarcie umowy na odległość. Kupując w sieci, akceptujesz regulamin e-sklepu i określone zasady zwrotu oraz gwarancji. Co jednak masz zrobić w sytuacji, gdy po sfinalizowaniu transakcji chcesz zrezygnować z zakupu? Czy przysługuje Ci prawo zwrotu towaru i pieniędzy? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jak uniknąć opłat, związanych ze zwrotami niechcianych towarów.

Prawa konsumenta w świetle polskich przepisów – gdzie szukać informacji?

Znajomość praw konsumenta w dzisiejszych czasach jest bardzo ważna. Im więcej bowiem wiesz na temat możliwości odstąpienia od umowy, tym mniejsze jest prawdopodobieństwo, że sprzedawca Cię oszuka. Gdzie znajdziesz najważniejsze przepisy, dotyczące zasad zakupów online i innych kwestii, takich jak: zwrot pieniędzy czy koszty przesyłki?

Polskie przepisy

W Polsce podstawowym źródłem wiedzy na temat praw konsumenckich jest Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Wiele praktycznych wskazówek i szczegółowe omówienie przepisów konsumenckich znajdziesz też na stronach internetowych:

  • Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK oferuje doradztwo prawne, Infolinię Konsumencką),
  • Europejskiego Centrum Konsumenckiego,
  • Wojewódzkich Inspektoratów Handlowych,
  • Fundacji Konsumentów.

Przepisy Unii Europejskiej

W Unii Europejskiej obowiązują również:

  • Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów,
  • Dyrektywa 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 maja 1997 r. w sprawie ochrony konsumentów w przypadku umów zawieranych na odległość.

Komu i kiedy przysługuje prawo zwrotu towaru zakupionego w sklepie internetowym?

Jak wynika z przepisów prawa, każdy klient ma prawo skorzystać z opcji darmowego zwrotu towaru w sklepie internetowym. Szczegółowe informacje, dotyczące zasad dokonywania zwrotów i kosztów z nimi związanych powinny być zawarte w regulaminie e-sklepu. Sprzedawca ma obowiązek poinformować kupujących, jakie prawa im przysługują, ile czasu klient ma na zwrot towaru, kto ponosi koszty dostarczenia przesyłki, a także, w jaki sposób konsument ma dokonać zwrotu. Brak takich informacji skutkuje tym, że automatycznie zastosowanie znajdują przepisy Ustawy o prawach konsumenta. Jako kupujący masz 14 dni na zwrot towaru, a koszty dostawy przechodzą na sprzedawcę.

Zwrot towaru zakupionego przez Internet – jakie są koszty wysyłki?

Czy musisz płacić za zwrócony towar i za jego transport? Odpowiedź brzmi: nie. W większości przypadków sprzedawcy sami na własny koszt organizują zwroty. W regulaminie sklepu zastosowanie znajduje bowiem Art. 27. Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. , mówiący o tym, że:

  • konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów.

W dobie rewolucji e-commerce i sprzedaży wysyłkowej możliwość zwrotu towarów jest czymś oczywistym. Każdy profesjonalny sklep internetowy, mający na względzie dobro klienta, ma klarowną politykę zwrotów i skraca do minimum formalności, dotyczące zwrotu pieniędzy za produkty i ich transport.

Kiedy kupujący ponosi koszt zwrotu towaru do sklepu internetowego?

Prawo wskazuje jednak wyjątki i sytuacje, gdy to właśnie Ty jako zamawiający, musisz z własnej kieszeni zapłacić za przesyłkę towaru. O jakich sytuacjach mowa? Zwróć uwagę na Art. 33 i 34. Ustawy o prawach konsumenta, z których wynika jasno, że koszty paczki ponoszą ci klienci, którzy:

  • wybierają inny niż najtańszy sposób dostarczenia rzeczy do siedziby sprzedawcy,
  • decydują się samodzielnie dostarczyć paczki do siedziby sklepu lub do najbliższego magazynu.

Sprzedawcy w sklepach internetowych oferują zwykle najtańsze, dostępne formy przesyłki i dają Ci proste instrukcje, jak przygotować zwrot. Jeśli jednak zamierzasz odesłać paczkę w sposób inny, niż proponuje sprzedający, koszty dostawy ponosisz wówczas we własnym zakresie.

Jak w praktyce wygląda zwrot kosztów za przesyłkę?

W regulaminie sklepu internetowego masz informację, mówiącą o tym, że firma realizuje zwroty poprzez ekonomiczną usługę, jaką stanowią np. automaty Paczkomat Inpost. Nie zapoznajesz się jednak z polityką zwrotów i nie czekając na reakcję sprzedającego, odsyłasz paczkę kurierem. Koszt szybkiej wysyłki jest dwukrotnie wyższy niż dopuszczalne koszty, ustalone przez właściciela e-sklepu. Sprzedawca nie ma obowiązku oddawać Ci pieniędzy za usługę transportową lub zwróci jedynie równowartość najtańszej, dostępnej na rynku usługi transportowej.

Dodatkowe koszty opakowania zwrotów – jak ich uniknąć?

To całkowicie zrozumiałe, że kiedy odbierasz przesyłkę zamówioną w sklepie internetowym, chcesz jak najszybciej sprawdzić, czy jej zawartość odpowiada Twoim oczekiwaniom. Wielu klientów e-sklepów w chwili odbioru paczki bez namysłu rozdziera opakowanie, które nie nadaje się do ponownego wykorzystania. Tymczasem w regulaminach sprzedawcy branży e-commerce bardzo często zaznaczają, że produkty należy zwracać w oryginalnym kartonie. Sprzedający zwykle nie oddają pieniędzy za nowe opakowania lub wypełniacze, które musisz zorganizować we własnym zakresie. Nie chcesz generować dodatkowych kosztów, związanych ze zwrotem paczki? Zawsze otwieraj karton w taki sposób, aby móc z niego ponownie skorzystać.

Prawo zwrotu towaru zakupionego w sieci: kiedy konsument ponosi 100% kosztów?

Odstąpienie od umowy kupna-sprzedaży w sklepie internetowym w ciągu 2 tygodni od chwili otrzymania towaru stanowi niezbywalne prawo każdego klienta. Istnieją jednak wyjątki, gdy mimo przyjęcia zwrotu właściciel e-sklepu ma prawo odmówić konsumentowi wypłaty pieniędzy. Nie licz na zwrot gotówki za towar i przesyłkę, jeśli:

  • sprzedawca w regulaminie wyraźnie zaznacza, że produkt, który kupujesz, nie podlega zwrotom,
  • zakup dotyczył dóbr nietrwałych, wytwarzanych na zamówienie, produktów spożywczych o krótkim terminie przydatności lub opieczętowanych, takich jak: płyty CD, programy komputerowe, płyty winylowe,
  • kupujesz artykuły, które nie podlegają zwrotom ze względów sanitarnych i bezpieczeństwa (leki, bielizna, maseczki jednorazowe),
  • uszkodziłeś/aś zamówione rzeczy, rozpakowując je w niewłaściwy sposób lub korzystając z nich niezgodnie z przeznaczeniem.

Regulamin sklepu – czytaj uważnie

W momencie dokonywania zakupu online otrzymujesz zwykle komplet informacji, mówiących o tym, z jakich powodów dany towar nie podlega zwrotom. Właściciele e-sklepów mają obowiązek wyposażyć Cię w niezbędną wiedzę konsumencką przed sfinalizowaniem transakcji. Płacąc za produkt, zgadzasz się na warunki zakupu i akceptujesz politykę zwrotów. Uważasz, że sklep narusza ustawowe warunki odstąpienia od umowy i chcesz odzyskać pieniądze za nietrafiony produkt, którego nie zdążyłeś/aś rozpakować? Zwróć się o wsparcie do Rzecznika Praw Konsumenta.

Zwrot towaru zakupionego przez internet koszty wysyłki

Chcesz odesłać towar, który Ci się nie podoba i nie wiesz, jak to zrobić? Jeśli nie zamierzasz tracić czasu na studiowanie polityki zwrotów e-sklepu i czytanie wielostronicowych regulaminów, po prostu napisz e-mail do sklepu z zapytaniem, jak zrealizować zwrot. Pamiętaj, że w treści wiadomości nie musisz podawać przyczyny rezygnacji, a obowiązkiem sprzedającego jest udzielić Ci wyczerpujących instrukcji, jak krok po kroku przygotować przesyłkę.

Wszystkie profesjonalne sklepy internetowe honorują prawo odstąpienia od umowy. W momencie wysłania oświadczenia woli dostajesz wiadomość zwrotną oraz etykietę przewozową, którą wystarczy nakleić na opakowanie. Paczkę odsyłasz za pomocą urządzenia Paczkomat, kurierem lub w inny sposób, określony przez sprzedawcę. O czym jeszcze warto pamiętać, przygotowując zwrot?

  • do przesyłki koniecznie dołącz kopię dowodu zakupu (paragon, faktura),
  • przygotuj specjalny formularz zwrotu,
  • zachowaj całą korespondencję i dowód nadania przesyłki do momentu, aż otrzymasz pieniądze na swoje konto (wszystkie wiadomości wysyłane przez klienta i sklep przydają się w sytuacjach spornych).

Jeśli Twoją paczkę dostarcza kurier bezpośrednio pod Twój adres, możesz w momencie odbioru dokonać szybkich oględzin i zrobić natychmiastowy zwrot bez dodatkowych opłat.

InPost Szybkie Zwroty – na czym to polega?

Na polskim rynku e-commerce ogromną popularność zdobyła usługa Szybkie Zwroty InPost. Polega ona na tym, że każdy konsument może bezpłatnie zwrócić towar do nadawcy (e-sklepu), za pośrednictwem urządzeń Paczkomat InPost.

Usługodawca (firma InPost) daje 2 możliwości nadania paczek:

  • z poziomu darmowej aplikacji InPost Mobile na smartfonie,
  • ze strony SzybkieZwroty.pl, na której masz wykaz sprzedawców, oferujących zwrot zamówień za pośrednictwem automatów Paczkomat.

Jeśli chcesz uniknąć dodatkowych opłat w momencie odstąpienia od umowy, skorzystaj z Szybkich Zwrotów w InPost. Bezpłatny zwrot towaru do sklepu internetowego masz wówczas gwarantowany. Nie musisz szukać informacji, skąd wziąć etykietę i nie tracisz czasu na szukanie danych e-sklepu i płatności online.