Pakowanie paczki do zwrotu

Sposób na zapakowanie i wysyłkę paczki do zwrotu

Przepisy gwarantują prawo do zwrotu zakupionego w sieci produktu w ciągu 14 dni od otrzymania towaru. Wiele sklepów pozwala klientom zwrócić paczkę nawet w ciągu miesiąca od zakupu, ponieważ możliwość zwrócenia zamówienia jest bardzo ważna dla klientów niektórych branż, przede wszystkim tych najpopularniejszych: obuwniczej i odzieżowej. Ja dokonać zwrotu paczki? W co zapakować paczkę do zwrotu i jak nadać paczkę zwrotną? O tym wszystkim dowiecie się z poniższego tekstu.

Kto ponosi koszty zwrotu paczki?

Choć prawo w Unii Europejskiej gwarantuje, że klient robiący zakupy on-line może zwrócić produkt w ciągu dwóch tygodni od otrzymania towaru, nie gwarantuje pokrycia kosztów przesyłki kurierskiej ze zwrotem. Prawo do bezpłatnego zwrotu oznacza tylko, że sklep nie może odmówić przyjęcia zwrotu ani naliczyć dodatkowej opłaty za zwracany towar, jak ma to miejsce w wielu krajach poza Unią Europejską. Tak więc w większości przypadków, zwracając towar do sklepu, konsument otrzyma pełen zwrot ceny produktów, ale będzie musiał sam zapłacić za przesyłkę zwrotną; nie otrzyma też zwrotu kosztów dostawy. Jednak sprzedawca coraz częściej decyduje się płacić za przesyłkę ze zwrotem, szczególnie w branży odzieżowej i obuwniczej. Daje to klientom możliwość dokładnego obejrzenia i przymierzenia kupowanych przedmiotów, a następnie zwrócenia ich do sprzedawcy bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Część klientów składa wręcz zamówienie na kilka różnych produktów, wybiera jeden, który najlepiej pasuje, a resztę odsyła. W ten sposób sprzedawcy handlujący przez internet równoważą jedną z głównych przewag konkurencyjnych sklepów stacjonarnych.

Przeczytaj regulamin zwrotów

O szczegółowych warunkach zwrotu produktu informuje polityka zwrotów sklepu internetowego, z którą warto zapoznać się jeszcze przed dokonaniem zakupu. Powinna ona zawierać dokładne informacje o tym, ile czasu klienci mają na zwrócenie produktu – może to być ustawowe czternaście dni, ale niektóre sklepy dają klientom więcej czasu. Będzie tam też podany dokładny adres zwrotu. Do polityki zwrotów powinien być też dołączony formularz zwrotu (który często znajdziemy też w przesyłce z towarem). Jeżeli sklep pokrywa koszty zwrotu, tu powinno być wyszczególnione, jak klienci mogą uzyskać darmowy zwrot i jakie są dostępne formy zwrotu – kurier w systemie door-to-door, Paczkomat® InPost, przesyłka pocztowa, zwrot w sklepie stacjonarnym lub punkcie partnerskim itp. Sprzedawcę, który nie ma określonej polityki zwrotu lepiej traktować z daleko posuniętą ostrożnością.

Jak wysłać zwrot automatem Paczkomat® InPost?

Aby móc oferować darmowe zwroty, sprzedawcy obniżają koszty transportu paczki, podpisując umowy z operatorami usług kurierskich. Jedną z najwygodniejszych usług tego typu jest InPost Szybkie Zwroty. Nie tylko oferuje ona sklepom konkurencyjne ceny za przesyłkę, ale także pozwala klientom wygodnie zwrócić towar za pośrednictwem jednego z ponad siedemnastu tysięcy automatów Paczkomat® InPost, siedem dni w tygodniu, o każdej porze dnia i nocy. Jak nadać przesyłkę ze zwrotem w urządzeniu InPost?

InPost Szybkie Zwroty

Wejdź na stronę Szybkiezwroty.pl lub w zakładkę „Zwróć” w aplikacji InPost Mobile i wybierz swój sklep z listy. Jeżeli paczkę z zamówieniem dostarczał InPost (czy to do automatu Paczkomat® czy za pośrednictwem kuriera), to powinna ona być widoczna w zakładce „Zwróć” w aplikacji. Wtedy wystarczy kliknąć ikonę zwrotu obok nazwy przesyłki. Następnie wypełnij formularz zwrotu i poczekaj na akceptację sklepu, jeżeli takowa jest potrzebna. Następnie otrzymasz numer przesyłki, który należy nanieść na jej opakowanie (można napisać go ręcznie długopisem). Teraz pozostało już tylko przygotować paczkę do wysyłki i zanieść ją do dowolnego urządzenia InPost. Na miejscu wprowadź koda nadania przesyłki na ekranie automatu Paczkomat® lub zeskanuj kod QR z ekranu aplikacji. Nowa opcja „otwórz skrytkę zdalnie” pozwala na otworzenie skrytki także z poziomu aplikacji. Oba kody znajdziesz w opisie paczki w aplikacji. Umieść przesyłkę w skrytce, która się otworzy i zamknij drzwiczki. Gotowe, nadanie paczki zakończyło się powodzeniem!

InPost Szybkie Nadania

Oczywiście, jeśli sklep nie jest partnerem programu Szybkie Zwroty, wciąż możesz nadać paczkę w automacie Paczkomat®, korzystając z aplikacji InPost Mobile lub usługi Szybkie Nadania online. Wybierz opcję dostawy paczki przez kuriera z Paczkomat® InPost do domu (czy w tym przypadku firmy) lub innej maszyny InPost. Będzie ci oczywiście potrzebny adres i inne dane odbiorcy, a korzystając z serwisu on-line, trzeba będzie też wydrukować etykietę nadawczą. Nie jest za to potrzebne konto w systemie, co jest korzystne dla osób, które wysyłają paczki tylko przy okazji sporadycznych zwrotów.

Jak przygotować paczkę do zwrotu?

Jak bezpiecznie zapakować paczkę ze zwrotem? Zasady pakowania przesyłek ze zwrotem są bardzo podobne do standardowych zasad przygotowania paczek do transportu. Paczka w rękach kuriera powinna być bezpieczna, ale czeka ją długa podróż i różne rzeczy mogą się zdarzyć, nawet przy ostrożnym obchodzeniu się z paczką. To jak zapakować przesyłkę, żeby bezpiecznie dotarła do odbiorcy? Podstawę opakowania stanowi zwykle karton. Wytrzymałość opakowania zewnętrznego musi być taka, żeby zawartość nie wypadła dołem podczas podnoszenia przesyłki przez kuriera oraz żeby paczka nie zgniotła się, jeżeli kurier postawi na niej inne paczki w furgonetce, czy podczas załadunku. Wnętrze paczki należy wypełnić tak, żeby zapobiec przesuwaniu się przedmiotów w środku. Najłatwiej wykorzystać w tym celu gnieciony papier makulaturowy.

Do wysyłania rzeczy odpornych na zgniatanie (twardych, jak książki, albo wręcz przeciwnie – elastycznych, jak ubrania), jak również przy przesyłce drobnych przedmiotów w wytrzymałym opakowaniu firmowym, wystarczy foliopak albo koperta bąbelkowa, która stanowi dodatkowe zabezpieczenie przed uderzeniami. Pisząc adres na opakowaniu albo naklejając na nim etykietę, pamiętaj, że dane odbiorcy muszą być czytelne i dobrze widoczne. Etykietę najlepiej nakleić na opakowanie u góry, równolegle do krawędzi.

Jak zapakować paczkę w używane opakowanie?

Warto pamiętać, że wysyłając przesyłkę ze zwrotem, można zapakować zwracany towar w to samo opakowanie, w którym przyszedł ze sklepu. Jeżeli chcesz mieć możliwość wysyłki zwrotu w oryginalnym opakowaniu, nie wyrzucaj i postaraj się nie uszkodzić znajdujących się w środku wypełniaczy czy kartonowych/styropianowych kształtek. Umożliwiają one unieruchomienie produktu w przesyłce, co zapobiega jego uszkodzeniu podczas wysyłki kurierem. Najlepiej jest zapakować zwracany towar dokładnie tak, jak był zapakowany w drodze do odbiorcy. Może to znacznie uprościć proces pakowania przesyłek, bo powinniśmy mieć już wszystkie niezbędne materiały: od kartonu, przez wkładki, po wypełniacze z folią bąbelkową włącznie.

Warto jednak pamiętać, że wytrzymałość opakowania może być obniżona na skutek uszkodzeń w transporcie lub podczas rozpakowywania. Jeżeli chcesz zapakować paczkę do wysyłki w ten sam karton, w którym przyszła, sprawdź, czy nie ma przetarć lub rozdarć spowodowanych podczas transportu. Postaraj się także nie uszkodzić kartonu, wyjmując przedmiot z paczki. Jeżeli karton jest uszkodzony, zastosuj dodatkowe zabezpieczenie w postaci taśmy klejącej.