tworzenie aplikacji mobilnej

Tworzenie aplikacji mobilnych – czy to naprawdę takie trudne?

Fenomen aplikacji mobilnych jest jedną z najważniejszych rzeczy, jakie dzieją się obecnie w branży IT. Od mediów społecznościowych po sklepy internetowe, wszyscy chcą mieć swoje aplikacje mobilne w Google Play (dla użytkowników Androida) i AppStore (dla użytkowników iOS). Tworzenie aplikacji na urządzenia mobilne stało się bardzo pożądaną umiejętnością. W końcu własna aplikacja mobilna może być kluczem do rozwoju firmy. Czy stworzenie aplikacji mobilnej jest trudne? To zależy od aplikacji i od tego, jakie masz umiejętności. Jest tu za dużo zmiennych, żeby udzielić jednoznacznej odpowiedzi, ale koszt aplikacji mobilnej potrafi być spory i wiele osób, czy firm rozważa tworzenie aplikacji na własną rękę. Przekonaj się więc, jakie są etapy tworzenia aplikacji mobilnej i wyrób sobie opinię na ten temat.

Aplikacje mobilne w teorii

Pierwszy etapem tworzenia aplikacji jest stworzenie koncepcji. Według statystyk w 2020 r. pobrano 218 miliardów aplikacji mobilnych, a do 2022 r. liczba ta ma wzrosnąć do 258 miliardów. Tak więc pomysł na aplikację czy koncepcja aplikacji, staje się kluczowa, jeżeli ma się ona wyróżnić na tak zatłoczonym rynku. Zanim weźmiesz się za stworzenie aplikacji mobilnej, rozpisz swój pomysł na papierze. Pierwszym etapem tworzenia aplikacji jest zrozumienie, co ma oferować użytkownikom. Ustal cele swojej aplikacji: zbadaj rynek i sprecyzuj swoją koncepcję. W tym celu warto odpowiedzieć sobie na następujące pytania: do jakiej grupy docelowej ma trafić twoja aplikacja? Aplikacja powinna być zaprojektowana tak, aby tworzyć wartość dodaną dla docelowego użytkownika. Jakie funkcjonalności są najbardziej pożądane i pomogą utrzymać zaangażowanie użytkownika?

Design aplikacji mobilnych odgrywa ważną rolę w tworzeniu wrażenia, jakie odnosi użytkownik. Głównymi czynnikami decydującymi o jego zaangażowaniu są złożoność projektu wizualnego i reprezentatywność projektu dla danej kategorii stron internetowych. Innymi słowy, jeśli chcesz odnieść sukces w tworzeniu aplikacji, musisz mieć projekt prosty i przejrzysty, jak to tylko możliwe. Jednocześnie unikaj nietypowych, czy rzadko spotykanych rozwiązań wizualnych i nawigacyjnych. Lepiej zachować wygląd i odczucia typowe w aplikacjach mobilnych danego typu. To dlatego, co parę lat wszystkie aplikacje zmieniają styl, gdy któryś z gigantów branży zmieni swoją. Ludzie lubią to, co znajome. Rozrysowanie głównym elementów aplikacji pozwala skupić się na istotnych częściach interfejsu, jeszcze przed rozpoczęciem pracy z elementami projektowymi i stylami.

Aplikacje mobilne natywne i webowe – pierwszy istotny wybór

Jeśli chodzi o tworzenie aplikacji mobilnych, to jest kilka podejść, z których wszystkie mają swoje wady i zalety. Spośród nich warto wymienić dwie najważniejsze kategorie: aplikacje mobilne webowe i natywne. Natywną aplikację mobilną tworzy się do pracy na określonym typie urządzenia i systemie operacyjnym (przede wszystkim Android lub iOS). Ponieważ zostały zaprojektowane do pracy na danej platformie, natywne aplikacje mogą w pełni wykorzystać zasoby sprzętowe i programowe urządzenia. Z aplikacjami natywnymi wiąże się więc większa wydajność. Problem oczywiście w tym, że trzeba mieć wtedy odrębne aplikacje na telefony komórkowe z różnymi systemami operacyjnymi.

W aplikacji webowej łączą się cechy aplikacji mobilnej i strony internetowej. W czystej postaci aplikacja tego typu nie wymaga nawet instalowania na telefonie i działa po prostu w przeglądarce, ale popularne rozwiązanie polega na tym, że umieszcza się aplikację webową w prostej natywnej przeglądarce i rozprowadza jak każdą aplikację. Główną zaletą tego rozwiązania jest to, że działa ono równie dobrze na różnych urządzeniach i nie trzeba zatrudniać dwóch zespołów programistów do napisania dwóch aplikacji. Zwykle jednak aplikacje webowe nie są tak wydajne, jak natywne i nie mają dostępu do wszystkich funkcjonalności urządzenia.

Etapy tworzenia aplikacji mobilnej – odpowiednia technologia programowania

Kiedy już zdecydujesz, który typ aplikacji najlepiej odpowiada Twoim potrzebom biznesowym, nadszedł czas, aby wybrać sposób jej stworzenia. Tworzenie aplikacji od podstaw jest trudnym procesem, wymagającym doświadczenia i wiedzy. Jest wiele firm oferujących usługi w tym zakresie, ale są to usługi dość drogie. Z drugiej strony, istnieją też tzw. app-buildery, które pozwalają na stworzenie aplikacji mobilnej bez umiejętności programowania. Masz do wyboru trzy główne podejścia do tworzenia aplikacji:

  1. Zrób to sam.Jeśli chcesz mieć aplikację za darmo, to zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest samodzielne jej opracowanie. Ta opcja wymaga jednak dużo czasu i umiejętności. Jeśli chcesz zastosować rozwiązania natywne, to musisz się znać na kilku językach programowania. Pozwala ci ona jednak na stworzenie aplikacji mobilnej dokładnie takiej, jak sobie życzysz. Oczywiście można się też nauczyć programowania w tym celu – stworzenie własnego programu na pewno będzie świetną okazją do nauki.
  2. Zatrudnij agencję.Większość firm decyduje się po prostu na zatrudnienie wyspecjalizowanej agencji albo programistów. Decydującym czynnikiem będzie koszt takiej usługi. Jest to opcja zdecydowanie najdroższa. Jednak jeśli dysponujesz odpowiednimi środkami, to jest to dobry sposób, aby dostać aplikację, jaką chcesz, bez kompromisów i w rozsądnym czasie.
  3. App builderJest to platforma programistyczna typu no-code, czyli narzędzie programistyczne, pozwalające na tworzenie aplikacji mobilnych bez znajomości programowania i jej dystrybucję w różnych sklepach z aplikacjami. To rozwiązanie przypominające systemy tworzenia stron internetowych takie jak WordPress. Większość z nich udostępnia wizualny edytor typu przeciągnij i upuść, umożliwiając wyświetlanie podglądu aplikacji podczas jej budowania w czasie rzeczywistym.

Etap testów aplikacji mobilnej

Zanim udostępnisz swoją nową aplikację światu, przeprowadź serię testów, aby sprawdzić, czy wszystko działa zgodnie z planem. Pamiętaj, aby zatrudnić przynajmniej kilku beta-testerów – świeża perspektywa pozwoli ci zwrócić uwagę na elementy lub punkty, które mogłeś przeoczyć lub na które możesz mieć stronniczy pogląd.

Publikacja

Gdy aplikacja będzie gotowa i przetestowana, można pomyśleć o jej opublikowaniu. Jeśli to możliwe, to dobrym pomysłem jest opublikowanie jej na jak największej liczbie platform, co pozwoli ci dotrzeć do największej liczby odbiorców. Publikowanie aplikacji może być złożonym i nieco przytłaczającym procesem. Na początek trzeba się zarejestrować jako developer na danej platformie, wnosząc odpowiednie opłaty i spełniając warunki. Aplikacje są też kontrolowane przez operatorów sklepów, aby upewnić się, że spełniają warunki i nie stanowią zagrożenia dla urządzenia i danych użytkownika. Wreszcie, konieczne jest stworzenie dobrego opisu w sklepie z aplikacjami, który powie potencjalnym klientom, czego się mogą spodziewać i co mają do zyskania.

Rozwijanie i udoskonalanie aplikacji mobilnej

Ostatni etap nigdy się nie kończy. Jeżeli chcesz podtrzymać ciągłe zainteresowanie klientów twoją aplikacją, to musisz ją stale rozwijać i udoskonalać. Monitoruj krytyczne opinie klientów i usuwaj na bieżąco błędy. Wprowadzaj nowe rozwiązania i funkcjonalności. Upewnij się, że twoja aplikacja pozostaje istotna na rynku, żeby nie wyprzedzili Cię konkurenci.