e-commerce

Wysyłka paczki bez podawania adresu – czy to możliwe?

Jak wysłać paczkę bez podawania adresu? To zależy, co masz na myśli. Chodzi o to, żeby nadać paczkę bez wypisywania adresów na opakowaniu przesyłki? Czy może o to, żeby w ogóle go nie podawać? Chodzi o adres odbiorcy czy nadawcy? Każdą z tych rzeczy możesz osiągnąć za pomocą aplikacji InPost Mobile i sieci automatów Paczkomat®.

Co to jest InPost Mobile?

Zacznijmy od przedstawienia aplikacji InPost Mobile. Jest to dedykowana aplikacja mobilna operatora popularnych automatów Paczkomat®. Dzięki aplikacji InPost Mobile możliwy jest odbiór paczki oraz nadanie paczki z urządzenia. W aplikacji dostępne są również różne usługi dodatkowe związane z nadaniem i odbiorem przesyłki. Wśród nich jest automatyczne śledzenie paczek przypisanych do numeru telefonu użytkownika, możliwość przedłużenia pobytu paczki w urządzeniu Paczkomat®, przekierowania do innej maszyny, punktu odbioru, lub sąsiadów, płacenie za pobraniem, czy zdalne otwieranie skrytek automatu Paczkomat®. Przyjrzyjmy się więc, jak użycie aplikacji InPost Mobile może rozwiązać tytułowy problem.

Nadanie paczki bez podawania danych adresowych odbiorcy

Dane adresata są niezbędne dla kuriera czy listonosza, żeby wiedział, gdzie ma się udać z przesyłkami. Chyba że nie dostarcza ich wprost do odbiorcy, ale do punktu odbioru. Z tych najpopularniejsze są obecnie automaty Paczkomat®. Jak wskazują badania Kantar Polska, prawie 90% kupujących w e-commerce odbiera zamówienie w urządzeniu InPost. Jedyne dane odbiorcy, jakie potrzebne są do dostarczenia przesyłki do automatu Paczkomat® to numer telefonu i e-mail. Jak nadać paczki w maszynie? Czytajcie dalej.

Nadaj paczkę bez pełnych danych nadawcy

No dobra, a jak wysłać paczkę bez podawania adresu nadawcy? Także w urządzeniu Paczkomat®! Według najnowszych badań Kantar Polska robi tak już 70% ankietowanych. Żeby zamówić kuriera do domu, trzeba mu oczywiście podać swój adres, ale do nadania przesyłki w urządzeniu Paczkomat®, wystarczy numer telefonu i e-mail.

Najszybszym sposobem nadania przesyłki w urządzeniu Paczkomat® jest usługa Szybkie Nadania. Wystarczy wejść na stronę serwisu, wypełnić znajdujący się tam formularz, zapłacić on-line i wydrukować etykietę nadawczą, a następnie udać się do dowolnego urządzenia i zeskanować kod kreskowy z etykiety (albo wpisać kod nadania) na ekranie. Można w ten sposób nadać przesyłkę do innego automatu Paczkomat®, jak również kurierem.

Nadanie przesyłki bez etykiety

Wadą etykiet nadawczych jest poza tym, że są na nich podane dane nadającego i adresata, konieczność ich wydrukowania. Można jednak nadawać przesyłki bez etykiet nadawczych, korzystając z aplikacji InPost Mobile. Wystarczy kliknąć ikonę „Nadaj” na dole ekranu głównego i wypełnić formularz nadania na kolejnych ekranach. Po podaniu wszystkich danych i opłaceniu usługi online przesyłka pojawi się na liście paczek w aplikacji. W jej opisie znajdziesz kod QR oraz przycisk zdalnego otwarcia skrytki Paczkomat®. Teraz wystarczy udać się do dowolnego urządzenia i tam zeskanować kod QR z opisu przesyłki, a otworzy się skrytka, w której można będzie umieścić przesyłkę. Zamknij drzwiczki i gotowe, wysyłka paczki zakończona.

Nadanie paczek ze zwrotem towaru

Zamówienia ze sklepów internetowych nie zawsze są trafione, czy to z powodu dezinformacji na stronie sprzedawcy, czy też z przyczyn od niego niezależnych. W rzeczy samej, w niektórych branżach zwroty są normalnym elementem działalności e-commerce. Ubrania, czy buty można wysłać kurierem, ale dopiero po otrzymaniu przesyłki odbiorcy mogą je przymierzyć i upewnić się, że pasują. Dlatego coraz więcej sklepów w tych branżach oferuje możliwość darmowego zwrotu towarów. Można oczywiście zamówić kuriera, ale w tym celu nadawca musi znaleźć adres sklepu (sklep powinien przesłać kupującemu informację o zwrotach) i wygenerować przesyłki online albo nadać je na poczcie lub w punkcie partnerskim kuriera.

Jeżeli jednak sklep uczestniczy w programie Szybkie Zwroty InPost, sprawa jest dużo prostsza. Są dwa sposoby na wysyłkę zwrotów poprzez tę usługę. Po pierwsze, można wejść na stronę serwisu Szybkie Zwroty, znaleźć sklep na liście i wypełnić formularz zwrotu. Po zaakceptowaniu zwrotu przez sklep (czasem odbywa się to automatycznie), odbiorca otrzyma kod nadania, który powinien umieścić na przesyłce. Następnie należy zanieść paczkę do dowolnego automatu Paczkomat® i na jego ekranie wprowadzić kod nadania. To samo można zrobić w aplikacji InPost Mobile po kliknięciu w przycisk „Zwróć” na dole ekranu. Na kolejnym ekranie należy znaleźć sklep, korzystając z wyszukiwarki, wypełnić formularz i poczekać na ewentualną akceptację przez sklep, aby otrzymać kod zwrotu. Z przesyłkami dostarczanymi przez InPost sprawa jest jeszcze prostsza. Są one już ujęte na liście przesyłek w aplikacji i po kliknięciu w ikonę Zwróć wystarczy znaleźć paczkę na liście i kliknąć ikonę zwrotu przesyłki obok niej.

Wysyłanie zwrotów w automacie Paczkomat® jest bardzo proste. Urządzenia są wszędzie i działają całą dobę, siedem dni w tygodniu. Wystarczy wprowadzić kod nadania na ekranie urządzenia. Nadawanie paczek w aplikacji z kolei umożliwia otwarcie skrytki zdalnie lub poprzez zeskanowanie w urządzeniu kodu QR z aplikacji. Na koniec wystarczy umieścić paczkę w skrytce w automatu Paczkomat® i zamknąć drzwiczki.

Jak ma wyglądać paczka do wysłania tą metodą? Może to być dokładnie ta sama przesyłka, w której przyszło zamówienie. Trzeba tylko usunąć z niej stare etykiety nadawcze, upewnić się, że jest dobrze zabezpieczona i nanieść na niej ręcznie kod nadania. Adres sklepu ani dane klienta nie są potrzebne.

Podsumowanie

Pamiętacie, jak skomplikowane było kiedyś nadanie paczki na poczcie? Trzeba było wypełnić odręcznie dokument nadania, a także napisać dane adresowe nadawcy i adresata na opakowaniu samej paczki. Nawet gdy korzysta się z usług firm kurierskich, niektóre z nich wymagają wypisania adresów na paczce. Nie wspominając już o tym, że trzeba przecież podać adresy obu zainteresowanych stron firmie. Tymczasem nadając przesyłkę z automatu Paczkomat® do automatu Paczkomat® za pomocą aplikacji InPost Mobile, trzeba podać tylko numer telefonu i e-mail wysyłającego i adresata.